Erektiokyky yli 25-vuotiaalla
Kaverini väitti minulle, että yli 25-vuotiaat miehet eivät enää ole yhtä kyvykkäitä seksiin kuin nuoret ovat. Onkohan se totta? Penis ei tulisi yhtä kovaksi, erektio tulisi hitaasti, eikä olisi yhtä kestävä kuin meillä nuorilla. Eikä voisi saada uutta erektiota ensimmäisen perään. Tällainen mies ei olisi naisten mieleen, ja naisen olisi vaikea saada mies kiihottumaan. Onko miehen parasta ennen päivä ohi kohta kun täyttää 20?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin harrastaminen ei katso ikää. Vaikka iän myötä erektiokykyyn ja seksuaalitoimintoihin liittyvät asiat saattavat muuttua, tavallisesti mies on yli 25-vuotiaana kyvykäs seksiin ja voi saada voimakkaita erektioita. Jotkut saattavat myös saada uuden erektion hetken odottelun jälkeen. Kyse on lähinnä yksilöllisistä eroista. Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä eikä mitään tiettyä ikää kannata pelätä. Terveelliset elämäntavat ovat yksi seikka, jolla erektiokykyä voi yrittää pitää kunnossa läpi iän.
Jokaista naista kiihottavat hieman erilaiset asiat. Mies voi olla naisten mieleen, vaikka erektiokyvyn ylläpitämisessä olisi vaikeuksia. On myös hyvä huomioida, että mies voi olla kiihottunut, vaikka hänellä ei olisi erektiota. Nainen voi siis saada miehen kiihottumaan kuvaamassasi tilanteessa. Seksuaalisuuttaan on mahdollista myös toteuttaa muutoin kuin yhdynnän avulla. Siksi ikääntymisestä ei kannata olla huolissaan.
Kehoon ja seksiin liittyvistä huolista voi tarvittaessa puhua esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit kertoa kaverillesi, että seksuaalinen aktiivisuus saattaa jatkua elämän loppuun saakka. Asiasta ei tarvitse olla huolissaan. Jos jokin seikka jäi vielä painamaan sinua, voit olla yhteydessä neuvontapuhelimeen, jossa asiaa on mahdollista käsitellä perusteellisemmin.
Neuvonnan tiimi