Erektiolääkkeen ottaminen seksityöntekijän palveluita käytettäessä
Hei! Pystyykö sildenafiliin (viagra) kehittymään paha riippuvuus, jos käyttää sitä vain seksipalveluja käytettäessä, ja ”normaalien” kanssa ei syystä tai toisesta muuten onnista? Siis syy olisi lähinnä se, että jos pelkää että ennen aktia, tai kesken aktin erektio katoaa. Ja siinähän pitää suoriutua tietyssä ajassa, niin se voi painostaa siellä taustalla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erektioon liittyvät asiat askarruttavat muitakin. Erektiovaikeuksia voi ilmetä kenellä tahansa ja ne saattavat nostaa esiin erilaisia tunteita, kuten häpeää. Usein tilanteet ovat kuitenkin ohimeneviä eikä asiasta tarvitse huolestua.
Seksityöntekijän palveluita on sallittua käyttää, jos palveluita ei osta alaikäiseltä tai ihmiskaupan uhrilta. On kuitenkin hyvin yksilöllistä, kehittyykö henkilölle riippuvuutta erektiolääkkeiden käyttöön vai ei. Jos erektiolääkkettä käytetään jännityksen aiheuttamaan erektiohäiriöön, voi lääkkeisiin joskus kehittyä psyykkinen riippuvuus. Mikäli seksipalvelujen ja erektiolääkkeen käyttö on satunnaista, on tuskin syytä huoleen. Jos taas erektiolääkkeitä tarvitsee usein tai huoli omasta erektiolääkkeiden käytöstä herää muutoin, on hyvä jutella tilanteestaan ja tuntemuksistaan lääkärin kanssa.
On ymmärrettävää pelätä erektion katoamista kesken aktin. Tällaisia pelkoja on muillakin ja usein niiden taustalla voi olla jokin aiempi, epäonnistuneeksi koettu, seksikerta. Erektiokyky on altis erilaisille häiriötekijöille. Tällaisia häiriötekijöitä voivat olla esimerkiksi jännitys, stressi, suorituspaineet, elämäntilanne, ihmissuhteen tila tai pelko epäonnistumisesta. Erektiohäiriön taustalla voi olla myös muita monisyisiä tekijöitä ja siksi tilanteita tulisi tarkastella aina yksilöllisestä näkökulmasta.
Ihmisen keho ei ole kone ja itselleen kannattaa olla armollinen. Vaikka seksipalvelujen käytössä on tietty aikaraja, voi joskus olla hankalaa kokea nautintoa tietyssä ajassa. Erilaiset suorituspaineet ja ajatus aikarajasta voivat vaikuttaa heikentävästi erektiokykyyn ja latistaa omaa tunnelmaa. Jos erektiota on vaikeaa saavuttaa tai pitää yllä, on sallittua pitää pieni tauko. Monesti erektio voi tulla uudestaan melko nopeastikin, kun pyrkii rauhoittamaan oman mielensä. Seksityöntekijälle kannattaa kertoa huolestaan ja voitte sopia, miten etenette sellaisessa tilanteessa, jossa erektiota ei tule. Pelkkä erektio ei ole nautinnon mitta, sillä sukuelinten lisäksi myös muita kehossa olevia kohtia hyväilemällä pystyy kokemaan seksuaalista mielihyvää.
Oletko huolissasi omasta erektiolääkkeiden käytöstäsi tai erektiokyvystäsi? Mikäli sinulla on tällaisia huolia, osaa lääkäri auttaa sinua tarkemmin. Pitkittyessään erektiovaikeudet voivat vaikuttaa kielteisesti omaan itsetuntoon ja minäkuvaan. Tällöin kannattaa kääntyä joko psykologin tai seksuaalineuvojan puoleen. Halutessasi voit tutustua muihin neuvontapalveluihimme, joiden yhteystiedot saat täältä. Autamme mielellämme sinua lisää seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa.
Neuvonnan tiimi