Erektiovaikeudet ja uusien asioiden kokeileminen parisuhteessa
Hei
Mikä avuksi ongelmiini?
Olen ollut koko aikuisikäni erittäin aktiivinen seksuaalisesti. Olen naimisissa jo 33 vuotta! Nyt on erektion kanssa ongelmia lääkityksestä huolimatta. Haluaisin vaimoni kanssa tehdä jotain muuta kuin yhdyntää, mutta se ei käy vaimolleni. Miten saan vaimoni innostumaan johonkin uuteen?? Jos vaikka siitä olisi apua erektiooni. Soolossakaan ei seiso aina lääkkeestä huolimatta!!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että liittosi on kestänyt pitkään ja haluat innostua uusista asioista seksin ja seksuaalisuuden suhteen.
Erektiovaikeudet ovat yleisiä ja niitä voi tulla kenelle tahansa niin parisuhdeseksin kuin sooloseksinkin aikana. On hyvä asia, että olet jo hakenut apua tilanteeseesi lääkäriltä. Jokaisen keho reagoi hieman eri tavoin lääkkeisiin. Onko lääke tehonnut aluksi vai onko mainitsemasi tilanne sinulle uusi? Erektiovaikeuksia voivat aiheuttaa esimerkiksi oma fyysinen terveys, lääkitykset, stressi, jännitys, vaikeudet elämäntilanteessa tai parisuhteessa sekä suorituspaineet. Millaisissa tilanteissa erektion saaminen onnistuu? Onnistumista tukevia seikkoja kannattaa ottaa mukaan sooloseksiin tai parisuhdeseksiin. Jos tilanne on uusi, on hyvä tarkastella omaa hyvinvointiaan kokonaisvaltaisemmin lääkärin kanssa. Joissakin tilanteissa valmisteen ja vaikuttavan aineen vaihtaminen voivat vaikuttaa positiivisesti erektiokykyyn. On myös hyvä muistaa, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää ja kehossa on sukuelinten lisäksi muitakin kohtia, joiden kosketteleminen tuottaa seksuaalista nautintoa. Näitä kohtia voi kosketella silloin, jos erektion saaminen on vaikeaa.
Omista toiveistaan ja näkemyksistään on hyvä jutella myös vaimon kanssa. Voitte keskustella, millaiset asiat saisivat hänet syttymään tai olisiko hänen mielessään jokin uusi kiihottava asia, jota voisi kokeilla. On kuitenkin hyvä huomioida, että kumppanin toiveita ja rajoja tulee kunnioittaa. Ihmisiä kiihottavat hyvin monenlaiset eri asiat ja mieltymysten eriparisuus on myös tyypillistä parisuhteissa. Et maininnut, millaiset asiat sinua kiinnostaisivat yhdynnän lisäksi, mutta voitte keskustella jonkinlaisen kompromissin mahdollisuudesta. Jos sinua kiinnostaa muukin kuin emätinyhdyntä, voitte jutella vaimosi kanssa, olisiko esimerkiksi mahdollista ostaa jonkinlaisia seksivälineitä, joilla voi mallintaa emätinyhdynnän sijaan toisenlaista seksiä. Näitä välineitä voisi käyttää joko vaimon kanssa harrastetun seksin aikana tai sooloseksin yhteydessä. Vaimon olisi mahdollista olla osa seksielämääsi esimerkiksi liikuttelemalla seksivälineitä tai hyväilemällä sinua samalla jostakin kohtaa kehoa.
Mieltymysten eriparisuus saattaa vaikuttaa parisuhteen hyvinvointiin, mikäli avoimen keskusteluyhteyden saavuttaminen on vaikeaa. Keskusteluyhteyden saamista voi helpottaa jutteleminen seksuaalineuvojan, seksuaaliterapeutin tai pariterapeutin vastaanotolla. Myös erektioon ja esimerkiksi seksuaaliseen itsetuntoon liittyvistä asioista on lupa puhua ammattilaisen kanssa.
Neuvonnan tiimi