Erektiovaikeudet yhdynnässä
Moi. Olen 17-vuotias nuorimies ja minulla on ollut aina silloin tällöin vaikea ylläpitää kovaa erektiota yhdynnän aikana: usein käy sillai että kun ollaan yhdynnässä niin meinaa lerpahtaa erektio. Näin kävi siis entisen kumppanin kanssa aina välillä ja ekalla kertaa kun hänen kanssaan harrastin seksiä niin en meinannut saada erektiota. Ja nyt kun minulla on säätöä yhden tytön kanssa ja eilen oli menossa yhdyntään niin en saanut taaskaan kunnon erektiota. Joten mitä mun pitäs tehdä? Mikä mul on?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monet muutkin miettivät erektiokykyyn liittyviä asioita. Erektiovaikeuksia voi tulla kenelle tahansa ja erektion lerpahtamisessa ei ole mitään hävettävää. Yleensä tila on ohimenevä eikä asiasta ei tarvitse olla huolissaan. Erektiokykyyn voivat vaikuttaa useat eri tekijät. Esimerkiksi jännitys, stressi, epäonnistumisen pelko tai elämäntilanteeseen tai parisuhteeseen liittyvät huolet saattavat vaikuttaa heikentävästi erektion saamiseen tai ylläpitämiseen. Myös jotkin fyysiseen terveydentilaan liittyvät seikat ja lääkitykset voivat aiheuttaa erektio-ongelmia ja joskus erektiovaikeudet voivat olla useamman osatekijän summa.
Et maininnut sen tarkemmin, onko sinulla hankaluutta pitää erektiota yllä mahdollisen itsetyydytyksen aikana? Ilmeneekö sinulla aamuerektioita tai onnistuuko virtsaaminen tavallisesti? Mikäli kaikki edellä mainitut asiat sujuvat odotetunlaisesti, voi syynä olla esimerkiksi jännitys ja suorituspaineet seksin aikana. Erektion lerpahtaminen saatetaan kokea epäonnistumisena ja koettu epäonnistuminen taas voi aiheuttaa lisää suorituspaineita seuraavalle seksikerralle. Syntyy ikävä kehä, joka pidemmän päälle ruokkii itseään ja saattaa lannistaa itsetuntoa.
Voit pohtia, millaisia onnistumisen edellyttäviä tekijöitä on ollut niissä seksikerroissa tai itsetyydytystilanteissa, joissa erektio on pysynyt yllä. Yleensä rento ja kiireetön tunnelma on omiaan auttamaan erektiokyvyn säilyttämisen. Kumppanin kanssa kannattaa myös puhua omista huolistaan. Yhdessä voitte miettiä, miten toimitte, että erektio pysyisi yllä. Olisiko esimerkiksi hyväilyseksi miellyttävä tapa olla toisen lähellä ja keino pitää erektio yllä? Jos erektiota ei tulisikaan tai erektio hiipuisi kesken seksin, ei kannata huolestua. Erektioita tulee ja menee eikä tilanne ei ole vakava. Seksi ei ole pelkkää yhdyntää ja kumppania voi hyväillä monenlaisin tavoin myös silloin, vaikka erektiota ei tulisikaan.
Sinussa ei ole mitään vikaa ja on hyvä juttu, että uskallat puhua tällaisista asioista. Jos koet, että kyseessä voisi olla fyysiseen terveyteen liittyvä asia, on hyvä varmistaa oma terveydentila vielä lääkärin kanssa keskustelemalla. Myös me autamme mielellämme lisää, joten sinua voisi hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeen, mikäli haluat avata tilannettasi vielä tarkemmin. Toivottavasti kaikki sujuu jatkossa hyvin.
Neuvonnan tiimi