Eripari lisäkivekset
Hei!
Minun vasemman kivekseni lisäkives on huomattavisti isompi ja erimuotoinen kuin oikea, se jatkuu korkealle. Voiko tämä johtua siitä, että minulla oli yli vuosi sitten lisäkiveksentulehdus ja milälentää tämä voisi olla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ilahduttavaa kuulla, että tarkkailet kiveksiäsi ja pidät siten huolta terveydestäsi. Näin netin kautta on vaikeaa sanoa varmasti, mikä olisi tilanteesi takana. Lisäkivestulehduksen oireita ovat toispuoleinen kivespussin turvotus, punoitus, kipu ja lisäkives voi olla arka ja turvonnut. Joissakin tapauksissa tulehdus voi muuttua krooniseksi. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole mitään samoja oireita kuin silloin, kun sinulla oli lisäkivestulehdus? Onko tämä vasemman lisäkiveksen muutos tapahtunut tuolloin vuosi sitten? Mikäli on, voi kyseessä olla tosiaan lisäkivestulehduksen aiheuttama tila. Ilmeisesti kuitenkaan näin ei ole ja olet havainnut muutokset vasta hiljattain.
Yksi vaihtoehto on esimerkiksi spermatoseele, joka on lisäkivekseen liittyvä nestekertymä. Tila syntyy todennäköisesti siementiehyeiden tukoksen seurauksena lisäkiveksen pään alueelle. Spermatoseele on hyvänlaatuinen ja ei yleensä aiheita oireita, mutta joskus pientä jomotusta saattaa tuntua esimerkiksi istuessa.
Mainitsit, että muutoksia on vasemman puolen kiveksessä. Joskus taustalla voikin olla esimerkiksi kivespussin suonikohjut, jotka ilmenevät useimmin vasemman kiveksen ympärillä, jossa laskimoverenkierto on oikeaa puolta mutkikkaampi. Suonikohjut voi havaita pystyasennossa, mutta makuuasennossa ne katoavat näkyvistä.
Luultavasti kyseessä ei ole mitään vakavaa, mutta asia kannattaa silti aina tarkistaa. Varmimman tiedon saatkin kääntymällä lääkärin tai terveydenhoitajan puoleen. Asiaa ei tarvitse nolostella, sillä heille kivekset ovat yhtä luonnollinen osa kehoa kuin ovat esimerkiksi kädet ja jalatkin. Myös turvalliselle aikuiselle voi omasta tilanteestaan kertoa, sillä yksin ei tarvitse omaan terveydentilaansa liittyviä asioita ratkaista. Voi hyvin!
Neuvonnan tiimi