Eroottiset mielikuvat haittaavat keskittymistä
Olen tehnyt havainnon, että jos en ole lauennut kolmeen tai neljään päivään, minun alkaa olla vaikea keskittyä esim. opiskeluun tai muuhunkin ajattelua vaativaan toimintaan. Ajatus karkaa eroottisiin mielikuviin. Mikä auttaisi pitämään ajatukset kasassa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan tavallista, että päivän mittaan ajatuksiin voi tulla eroottisia mielikuvia. Tässä ei ole mitään outoa ja sitä tapahtuu muillekin. Joillakin kuvaamiasi ajatuksia ilmenee erityisesti silloin, kun edellisestä laukeamiskerrasta on aikaa. Asialle ei tarvitse tehdä mitään ja ajatusten voikin antaa vain tulla mieleen, huomioida ne ilman ajatusten ruokkimista ja sitten antaa niiden mennä pois mielestä.
On yksilöllistä, millaiset asiat auttavat pitämään ajatuksia kasassa. Joillakin saattaa toimia esimerkiksi pieni tauko sekä lyhyt liikuntahetki, musiikin kuunteleminen, käsillä tekeminen tai mikä vain toiminta, joka vaatii huomiointikykyä. Itselleen sopivimman keinon löytää kokeilemalla. Jos haluaa, voi myös esimerkiksi itsetyydytyksen keinoin antaa itselleen luvan laueta silloin, kun sille on hyvä hetki. Tarvittaessa voi kokonaisvaltaisemmin pohtia, milloin oma vireystila on parhain opiskelulle tai muulle tarkkuutta vaativalle tekemiselle ja pyrkiä näin esimerkiksi rajaamaan ne hetket mielessään, jolloin jaksaa keskittyä opiskeluun ja ne hetket, jolloin ajatus saa karkailla muihinkin mietteisiin.
Mikäli tilanne haittaa vahvasti omaa arkeasi, on hyvä ottaa asia puheeksi ammattilaisen kanssa. Jos sinusta tuntuu siltä, että kaipaisit vielä keskustelua tilanteeseesi liittyen, olet tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi