Erot vaginan liukkaudessa
Heipähei! Kuuluuko asiaan, että naisten vaginan eritteissä on aika paljon eroa myös liukkauden suhteen? Sen olen huomannut, että vaginan kostumisessa on paljon eroa ainakin niiden kolmen naisen välillä, joiden kanssa olen ollut sängyssä. Yhdellä näistä naisista vagina tuli niin liukkaaksi, että se tuntui kaikkein parhaalta peniksessä. Penis liukui silkkisen tuntuisesti ja sai ihanan puristuksen. Onko tietoa, mistä johtuu ero vaginan liukkaudessa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin tavallista, että vaginan liukkaudessa ja eritteiden määrässä on yksilöllisiä eroja. Liukkauteen voivat vaikuttaa useat erilaiset tekijät. Yksi vaikuttava asia liukkauden taustalla on hormonit. Estrogeeni vaikuttaa vaginan toimintaan sekä kostumiseen. Esimerkiksi iän myötä estrogeenitaso laskee ja voi saada aikaan vaginan limakalvojen kuivuutta. Estrogeenitasoihin vaikuttaa myös hormonaalinen ehkäisy. Lisäksi kuukautiskierron eri vaiheissa saattaa havaita eroja kostumisen määrässä; ovulaation aikaan eritteiden määrä on runsaimmillaan. Liukkauden määrä vaihtelee myös ymmärrettävästi seksikerran ja stimulointitavan mukaan. Mitä kiihottuneemmassa ja rentoutuneemmassa tilassa kumppani on, sitä liukkaammalta vagina tuntuu. Myös muita yksilöllisesti vaikuttavia seikkoja saattaa olla havaintoerojen taustalla.
On sallittua nauttia liukkauden tunteesta seksiä harrastettaessa. Jos liukkautta ei ole tarpeeksi, voi tilannetta avittaa esimerkiksi liukuvoiteen avulla. Lisäksi kannattaa keskustella kumppanin kanssa, millaiset asiat häntä kiihottavat ja tuottavat hänelle nautintoa. Seksitilanteissa on paljon eroja ja joskus vagina saattaa tuntua liukkaammalta kuin jonain toisena kertana. Kumppanin kanssa on mahdollista yhdessä miettiä, miten kumpikin teistä voisi nauttia seksistä kaikkein eniten.
Jokaisen keho toimii eri tavalla; jotkut kostuvat enemmän ja toiset taas hieman vähemmän. Mikäli tilanne heikentäisi jollakin tavalla nautinnon kokemista, voi asian ottaa tarvittaessa puheeksi gynekologin kanssa. Myös seksuaalineuvontapalveluissa saa asiasta halutessaan puhua.
Neuvonnan tiimi