Esinahan vetäminen ensimmäistä kertaa taakse
Minulla on pippelissä esinahan alla jotakin sellaista haisevaa töhnää. Vasta eilen vedin eka kerran esinahan kokonaan taakse. Se on ollut hyvin ahdas ja tiukka. Kun vedin esinahkaa yli puolivälin, pippelistä paljastui myös kovaa, sellaista kynsimäistä ainetta. Sitä on aika paljon. Miten saan sen irroitettua? Pippeliin sattui heti kun yritin. Se ei sietäisi kosketusta, kun on niin arka. Miksi pippeli on noin arka kosketukselle? Esinahan laittaminen paikalleen sattui myös.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan alla oleva vaalea erite on todennäköisesti esinahkatalia, eli smegmaa. Esinahkatali koostuu nimensä mukaisesti talista sekä ihon sarveissoluista ja on väriltään valkoista. Esinahkatali saattaa haista, mutta esinahkatalista ja siihen liittyvästä tuoksusta pääsee eroon pesemällä pippelin myös esinahan alta haalealla vedellä päivittäin. Peseytymisestä voi huolehtia siltä osin, minkä oma keho antaa myöten. Jos siis esinahka ei mene kokonaan taakse, voi esinahan alta pestä sen verran, minkä pystyy.
Omaa kehoaan on lupa tutkia, mutta kehosta ei saisi kuitenkaan omatoimisesti irrottaa mitään. Esinahka on vauvoilla kiinni terskan pinnassa kiinnikkeillä. Tavallisesti viimeistään murrosiässä esinahka löystyy ja irtoaa terskan pinnasta. Koska kokeilit esinahan vetämistä taakse ensimmäistä kertaa, voi sukuelinten alue tuntua aralta. Kehoa tutkiessa kannattaa edetä varoen, sillä esinahan vetäminen kokonaan taaksepäin on uutta kehollesi. Esinahkaa on mahdollista liikutella varovasti esimerkiksi intiimialueelle soveltuvan voiteen avulla tai suihkussa ollessaan. Rauhallisella venyttelyllä esinahkaan saattaa tulla väljyyttä ajan myötä. On kuitenkin hyvä edetä keholle sopivaan tahtiin. Venyttelyn tarkoitus ei ole sattua, eli jos jokin tekisi kipeää, kannattaa pitää taukoa tai jatkaa uudestaan jonain muuna päivänä.
Mikäli pippeliisi sattuu edelleen tai haluat selvittää tarkemmin kynsimäiseen aineeseen liittyvää asiaa, on hyvä jutella tilanteesta terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajalta voi kysyä myös murrosikään liittyvistä asioista. Jos sinua kiinnostaa, on tähän artikkeliin koottu lisätietoa esinahkaan liittyen.
Neuvonnan tiimi