Esinahka ja kehitys
Millä tavalla pojilla on esinahka kiinni terskassa? Ovatko ne pikkupojilla kiinni toisissaan kauttaaltaan, kuin liimattuina, vai onko esinahka kiinni vain muutamista kohdista sellaisilla kiinnikkeillä? Mikä aiheuttaa esinahan irtoamisen terskasta? Missä iässä se kuuluisi irrota? Milloin esinahan alle alkaa tulla valkoista töhnää? Tuntuuko pippelin pesu yleensä pojista kivalta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka on pienillä lapsilla kiinni pippelissä kiinnikkeillä. Vauvoilla esinahka peittää terskan kokonaan. Lapsen kasvaessa esinahka löystyy ja esinahan vetäminen taaksepäin onnistuu. Oman kehon luonnollinen toiminta kasvun ja kehityksen yhteydessä saa esinahan irtoamaan terskan pinnasta. Useimmiten esinahka irtoaa terskan pinnasta ja liukuu terskan taakse viimeistään murrosiässä, kun pippeli on kasvanut aikuisen mittoihin. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, mutta olisi hyvä jutella omasta tilanteesta terveydenhoitajan kanssa, jos esinahka ei vielä 16-vuotiaana liiku taaksepäin.
Esinahan alle kehittyvää esinahkatalia alkaa monilla ilmetä murrosiän muutosten myötä. Esinahkatali on nimensä mukaisesti talia, jossa on ihosta hilseilleitä sarveissoluja. Esinahkatali, eli smegma, ei ole vaarallista ja se lähtee pois huolellisella pesulla.
Pippelin pesu saattaa tuntua kivalta. Toki tuntemukset voivat vaihdella sekä henkilön että päivän mukaan. Joskus pesuun ja tuntemuksiin ei tule kiinnitettyä sen enempää huomiota. Toisinaan taas pesun voi huomata tuntuvan kivalta. Pippelin hygienista on hyvä huolehtia päivittäisellä pesulla.
Mukavaa, että haluat ottaa selvää kehoon ja sen toimintaan liittyvistä asioista. Kehoja on erilaisia, mutta jokaisen keho on hyvä sellaisenaan. Tarkemmin kehon toiminnasta voi saada tietoa terveydenhoitajalta. Halutessasi voit myös tutustua esinahkaa käsittelevään artikkeliimme.
Neuvonnan tiimi