Esinahka ja tuoksut
Minulla on niin pitkä esinahka, että se on ikään kuin kasassa pippelin päässä. Voiko siitä olla mitä haittaa seksissä? Itsetyydytys onnistuu hyvin, esinahka liikkuu terskan päällä. Olen huomannut, että esinahan alta tuntuu herkästi vähän hajua, vaikka illalla sieltä pesenkin. Pitäisikö olla intiimialueen pesuun tarkoitettua pesuainetta? Millaista se on, ja mistä sitä saa? Onkohan miten kallista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan ulkonäkö vaihtelee kantajansa mukaan ja joillakin esinahka voi olla hieman pitempi. Pitkänkin esinahan kanssa on mahdollista harrastaa itsetyydytystä tai seksiä ja kerroitkin, että esinahkasi liukuu terskan päällä, kuten kuuluukin. Voit olla rauhassa tilanteessasi ja ylpeä toimivasta kehostasi.
Esinahan alle syntyy helposti vaaleaa eritettä, jota kutsutaan esinahkataliksi tai smegmaksi. Esinahkatali ei ole vaarallista, mutta voi aiheuttaa ikäviä tuoksuja. Olet toiminut aivan oikein suorittaessasi pesuhetken myös esinahan alta joka päivä. Alapesuihin ei ole pakko hankkia erityistä pesuainetta, vaan pelkkä huolellinen pesu lämpimällä vedellä riittää. Intiimialueille sopivia pesuaineita on kuitenkin tarvittaessa saatavilla ihan tavallisissa ruokakaupoissa, tavarataloissa ja apteekeissa. Esimerkiksi LV, Sebamed ja RFSU valmistavat intiimialueen pesuaineita, mutta vertaillessa kannattaa ottaa muutkin merkit huomioon. Hinnat alkavat noin reilusta 5 eurosta, riippuen merkistä ja liikkeestä.
Toivottavasti löydät sopivan tuotteen, mikäli koet, että pelkät vesipesut eivät riitä. Jos tuoksut ovat pesuista huolimatta voimakkaita tai sinulle tulisi jotakin oireita sukuelinten alueelle, kannattaa jutella asiasta vielä terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajalle voi jutella myös esinahan pituudesta, mikäli asia vaivaa sinua. Muutoin vaikuttaisi siltä, että kaikki on kunnossa ja voit olla huoletta.
Neuvonnan tiimi