Esinahka kiinni terskassa
Minulla on esinahka monesta kohdasta vielä kiinni terskassa, vaikka olen jo 14. Voisiko tälle olla jotakin tehtävissä, vai pitääkö vaan odotella, että se irtoaisi? En pysty kokeilemaan itsetyydytystä, vaikka se kiinnostaisi kovasti. On myös ikävää, etten voi pestä pippeliä kuten tässä iässä jo kuuluisi. Voiko terkkari katsoa pippeliäni, ja neuvoa mitä sen kanssa olisi viisainta tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet tutustunut kehoosi ja haluat huolehtia terveydestäsi. Esinahka on joustavaa ja pehmeää kudosta, joka on kiinnittynyt pippeliin kiinnikkeillä lapsen syntyessä. Esinahan ja terskan välillä olevat kiinnikkeet häviävät hiljalleen lapsuuden aikana. Joillain kiinnikkeet voivat irtoilla vasta lähempänä täysi-ikäisyyttä.
On olemassa muitakin ikäisiäsi, joilla on ahdas esinahka. Oma tilanne saattaa silti harmittaa. Millaisessa vaiheessa murrosiän kehityksesi muutoin on? Murrosiän muutosten myötä esinahka monesti väljenee ja löystyy itsestään niin, että esinahkaa on mahdollista liikuttaa taaksepäin. Tässä mielessä voit olla vielä rauhassa tilanteesi suhteen.
Esinahkaa voi venytellä varovasti omaa kehoaan kuunnellen. Venyttelyn apuna kannattaa käyttää esimerkiksi perusvoidetta tai liukuvoidetta. Myös suihkussa voi testata esinahan venyttelemistä. Venyttelyjen tulisi tapahtua hellästi ja rauhallisesti. On hyvä pitää taukoa, jos venyttely sattuisi.
Itsetyydytystä on mahdollista kokeilla omaa kehoaan kuunnellen. Itsetyydytyksen tai muiden koskettelujen ei kuitenkaan kuulu sattua. Myös kiveksiä, sisäreisiä ja välilihan aluetta voi kosketella, mikäli varsinainen esinahan liikutteleminen on vaikeaa. Kehossa on sukuelinten alueen lisäksi runsaasti muitakin kohtia, joiden kosketteleminen tuottaa seksuaalista mielihyvää. Näitä kohtia on mahdollista etsiä ja hyväillä nautinnon saamiseksi. Pippelin puhtaudesta on mahdollista pitää huolta niin, että pesee pippelin näkyvillä olevan osan, jos esinahka ei vielä mene taakse.
Aika sekä venyttelyjen toistaminen voivat tuoda esinahkaan väljyyttä ja helpottaa itsetyydytyksen onnistumista ja hygienian hoitamista. Jos haluat, voit halutessasi ottaa asian puheeksi terveydenhuollossa. Terveydenhoitajalta saat vielä yksilöllisempää tietoa kysymyksiisi sekä kasvuusi ja kehitykseesi liittyen.
Neuvonnan tiimi