Esinahka
Esinahkani on löystynyt kai jotenkin, kun ei pysy aina terskan päällä. Vedän esinahan takaisin terskan päälle, mutta useimmiten esari vetäytyy pois terskan päältä. Paljas terska aiheuttaa ikävää tunnetta, kun hankautuu boxereissa. Olen lukenut, että osa on totutellut pitään terskaa koko ajan paljaana. Oliskohan minunkin järkevintä totutella siihen? Vai yrittää aina kun mahollista vetää esari terskan päälle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan tarkoitus on suojata herkkää terskaa mm. hankaukselta ja kuivuudelta. Kuten peniskin, myös jokainen esinahka on yksilöllinen. Kuvaamasi tilanteen taustalla voi olla monenlaisia syitä, mutta varsin tavallinen syy sille, että esinahka ei liiku vaivattomasti terskan yli, on terskan ihon kuivuminen. Kuivumisen taustalla taasen on usein liiallinen pesu tai vahvojen pesuaineiden käyttö ja omalle iholle riittämätön kosteutus. Jos terska on valmiiksi kuiva, voi hankaus esimerkiksi vaatteisiin edelleen lisätä ihon kuivumista ja tätä myötä esinahan liukumisongelmaa.
Sukuelinten pesuun riittää tavallisesti puhdas vesi, mutta halutessaan voit käyttää myös mietoa ph-neutraalia pesuainetta. Tavallinen saippua voi kuivattaa sukuelinten herkkää ihoa liikaa, eikä sen käyttämistä siksi suositella. Sukuelimille soveltuvista pesuaineista saat lisätietoa apteekista. Terskan kosteuttamiseen voi käyttää hajusteetonta ihoöljyä (esim. vauvaöljy tai vaikka apteekista saatava Ceridal) tai perusvoidetta. On tärkeää muistaa pestä öljy/rasva pois päivittäin ja lisätä öljyä/rasvaa aina ainoastaan puhtaalle iholle, ettei terskan herkkä limakalvo pääse ärtymään tai tulehtumaan.
Halutessasi voit kokeilla myös erimallisia alushousuja, josko toisenmalliset housut pitäisivät esinahan paremmin paikallaan terskan suojana. Esimerkiksi löysissä boksereissa terska ei ole niin tiiviissä kosketuksessa vaatteisiin ja tyköistuvissa alushousuissa penis saattaa puolestaan pysyä paremmin paikallaan, jolloin esinahkakaan ei liu’u niin helposti pois terskan päältä. Alushousuja valitessa kannattaa ennen kaikkea kiinnittää huomiota materiaalin pehmeyteen ja suosia hengittäviä luonnonmateriaaleja, kuten puuvillaa.
Mikäli näistä neuvoista ei tunnu olevan apua tai esinahan löysyys tuntuu aiheuttavan sinulle vaivaa, kannattaa varata aika lääkärille tilanteen tarkistamiseksi ja oikeanlaisen avun löytämiseksi.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman