Esiteinin yökastelun aiheuttama häpeän tunne
Moikka! Minulla ja miehelläni on 11-vuotias esiteini, jolla esiintyy vielä yökastelua todella usein. Hän joutuu käyttämään yövaippoja joka yö jotta sänky ei kastu. Olemme kokeilleet kaikkea mahdollista lääkkeistä hälyttimiin ja niin poispäin. Poika kokee häpeää yökyläilyissä yms. Miten voisimme auttaa häntä pääsemään yli nimenomaan häpeän tunteesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että pojalla on elämässään aikuisia, jotka huolehtivat hänen fyysisestä hyvinvoinnistaan ja haluavat tukea myös tunteiden käsittelyssä. Yökastelu on ikävä vaiva ja voi vaikuttaa heikentävästi itsetuntoon ja minäkuvaan.
Ennen murrosikää yökastelu on pojilla yleisempää kuin tytöillä. Yleisin syy yökasteluun on virtsateitä säätelevän hermojärjestelmän tavallista hitaampi kypsyminen. On myös ihmisiä, joilla erittyy yöllä liian vähän munuaisten virtsantuotantoon vaikuttavaa hormonia. Joillakin henkilöillä voi olla yliaktiivinen rakko tai niin sikeä tapa nukkua, että yökastelua saattaa tapahtua. Koska olette saaneet lääkkeitä tilanteen hoitoon, on teillä todennäköisesti hoitokontakti lääkäriin. Lääkäriltä voisi kysyä, miten hän suosittelisi tukemaan lasta tässä tilanteessa ja olisiko jotain vielä tehtävissä. Hienoa, että olette hakeneet apua.
Kaikenlainen ajantasainen tieto sekä aikuisten tai kavereiden tuki voivat auttaa lievittämään häpeää. Yökastelu menee yleensä itsestään ohi. Yökastelu ei tee lapsesta viallista tai huonoa, joten lapselle voi kertoa, että syytä häpeään ei ole. Vahvistakaa niitä puolia, jotka jo sujuvat hyvin ja kehukaa kaikista pienistä onnistumisista. Asiaa voi yrittää miettiä lapsen kanssa vielä siitä näkökulmasta, että kavereillakin saattaa olla asioita, joista he kokevat häpeää, mutta eivät välttämättä ole puhuneet avoimesti kavereilleen. Pojalle voi myös kertoa, ettei hän ole ainoa, joka kokee yökastelua. Maailmassa on muitakin hänen ikäisiään, joille kyseiset tilanteet ovat tuttuja. Häpeän tunteeseen voi auttaa itsemyötätuntoisen lähestymistavan opetteleminen.
Häpeän tunteen käsittelyssä auttaa parhaiten asiaan perehtynyt psykologi. Voitte myös varata ajan perheneuvolaan, mikäli koette tarvitsevanne tukea ja neuvoja koko perheenä. Lisäksi Vanhempainnetin palveluista voi löytää vertaistukea ja neuvoja kasvattajalle.
Neuvonnan tiimi