Exä
Hei erosin eksästäni(leikitään että hänen nimensä on Matti) jo 3 vuotta sitten, ja nyt hän on alkanut kummittelemaan uudessa suhteessani. Olemme seurustelleet nykyiseni kanssa 1,5 vuotta, ja aikaisemmin ei ollut mitään ongelmaa. Nyt päähäni on alkanut tulvia kuvia ja ajatuksia eksästäni, en ikävöi häntä, vaan pikemminkin ajatukset ovat inhottavia. Alkaa puistattamaan. Inhottavin hetki oli varmasti, kun harrastimme nykyiseni kanssa seksiä, ja yhtäkkiä mieleni teki huutaa että Matti lopeta. Sitten tajusin että siinä ei olekaan eksäni vaan nykyiseni ja rupesin itkemään. Eksäni aikana ja kanssa olin hyvin ahdistunut ja masentunut, enkä kyennyt harrastamaan seksiä tämän kanssa. Hän oli kuitenkin hyvin painostava siinä mielessä.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
On tavallista, että uusi suhde tuo mieleen aikaisempia suhdekokemuksia. Erityisesti aiemman suhteen kipukohdat ja esimerkiksi muistot kaltoinkohtelusta voivat nousta mieleen pitkänkin ajan jälkeen. Kerrot että aiemmassa suhteessasi olet ollut ahdistunut ja masentunut ja että kumppanisi on ollut seksin suhteen painostava.
Seksiin painostaminen herättää usein turvattomuuden ja pelon tunteita. Jos seksiin liittyy painostamista tai sen uhkaa, mieli voi oppia yhdistämään seksin ja seksuaalisuuden turvattomuuden ja pelon tunteisiin. Jos mikä tahansa nykytilanteessa muistuttaa menneisyyden painostuksesta tai muusta ikävästä, reaktio tilanteeseen voi olla vahva. Hälytyskellot voivat alkaa soida vanhojen muistojen pohjalta, vaikka uudessa suhteessa painostusta tai uhkaa ei esiintyisi lainkaan.
Jos mieleesi tunkeutuu ahdistava ja ylitsepääsemätön ajatus tilanteessa, jossa tiedät olevasi turvassa, voit toimia seuraavasti:
1. Pysähdy. Jos harrastat parhaillaan seksiä kumppanisi kanssa, pysähtykää yhdessä.
2. Hengitä muutama kerta rauhallisesti. Pane merkille kehosi tuntemukset. Pystytkö nimeämään tunteen, jonka tunnet? Jos kumppanisi on läsnä, pystytkö kertomaan tunteesi kumppanillesi?
3. Pohdi, mitä tarvitset tässä hetkessä. Mikä auttaa sinua rauhoittumaan? Miten voit itse kertoa itsellesi, että olet turvassa? Jos kumppanisi on läsnä, miten kumppanisi voi auttaa sinua? Pystytkö kertomaan tarpeestasi kumppanillesi? Pystyykö kumppanisi vastaamaan tarpeeseesi ja tukemaan sinua?
4. Tee tietoinen päätös siitä, haluatko jatkaa toimintaa, jonka pysäytit kohdassa 1.
Hankalia muistoja ja vaikeitakin kokemuksia on aina mahdollista käsitellä ja työstää. Sinun ei tarvitse jäädä yksin ajatustesi kanssa. Tänne kirjoittaminen on jo tärkeä askel asian työstämisessä. Kannustaisin sinua vielä ottamaan yhteyttä esimerkiksi maksuttomaan neuvontaamme, jossa voisimme varata keskusteluajan joko kasvokkain, puhelimitse tai Skypellä. Voit myös soittaa neuvontapuhelimeemme. Jos yhteydenotto meihin ei tunnu luontevalta niin olisiko elämässäsi joku luotettava ihminen, jolle voisit jutella tilanteestasi?
Maria Vihlman