Firman pikkujouluissa vuosia sitten työkaveri joka lähenteli töissäkin tuli ruokajonossa...
Firman pikkujouluissa vuosia sitten työkaveri joka lähenteli töissäkin tuli ruokajonossa liian lähelle ja alkoi vaatia pusua. Kun ei sitä saanut kysyi suutelisinko mieluummin takanani seisovaa (varattua) miestä. Enempää ajattelematta käännyin ja annoin nopean pusun miehen huulille (emme edes tunteneet) Pääsin tilanteesta, mutta koko tilanne on ahdistanut ja mies oli todella hämmentynyt. Olen vaihtanut työpaikkaa aikoja sitten. Voinko antaa tämän humalaisen paniikkiteon anteeksi itselleni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otit meihin yhteyttä sinua vaivaavan asian pohjalta. Jokaisella henkilöllä on seksuaalinen itsemääräämisoikeus kehoonsa. On todella ikävää kuulla, että olet kokenut lähentelyä, eikä työkaverisi ole kunnioittanut sinun rajojasi ja järjesti sinut hankalaan välikäteen. Tilanne oli varmasti ahdistava sinulle. Ymmärrettävästi kuvaamasi tapahtumat ovat jääneet mieleesi myös tämän vieraan miehen osalta.
Seksuaalinen häirintä, joka saattaa olla esimerkiksi lähentelyä tai painostamista, voi olla lamaannuttavaa ja ahdistavaa. Paniikissa meillä ei yleensä ole kykyä harkita tekojamme ja toimimme impulsiivisesti. Tuossa tilanteessa nopea pusu oli sinulle keino päästä pois tilanteesta. Voit koittaa suhtautua itseesi ja toimintaasi ymmärtäväisesti ja itsemyötätunnolla, kuvaamasi tilanne ei mitenkään määritä sinua ihmisenä ja voit antaa itsellesi anteeksi.
Mikäli koet olosi edelleen ahdistuneeksi, voit koettaa lievittää ahdistusta harjoituksilla tai opetella hallitsemaan tilannetta omahoito-ohjelman avulla. Halutessasi voit soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystietomme löydät täältä. Yhdessä on helpompi miettiä tällaisia asioita, joten olethan rohkeasti yhteydessä, jos asia vaivaa vielä jatkossa.
Neuvonnan tiimi