Genitaaliherpeksestä kertominen satunnaiselle seksikontaktille
Pitkä parisuhteeni, jossa sain entiseltä mieheltäni genitaaliherpeksen, on hiljattain tullut päätökseensä. Tartunnan ilmetessä minulla oli kivuliaat oireet, mutta tämän jälkeen näkyviä oireita ei ole ilmaantunut. Tartunnasta on nyt 8v. Ilmeisesti tauti tarttuu harvemmin naiselta miehelle? Onko herpeksestä tarpeen kertoa satunnaiselle seksikontaktille, jos tauti ei ole aktiivisessa vaiheessa ja kondomi on käytössä? Viruksen tyypistä ei minulla ole varmaa tietoa, mutta luultavasti kyseessä HSV-1

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpesvirus on hyvin yleinen ja moni muukin elää samanlaisessa tilanteessa kanssasi. Herpes simplex -virusta on kahta erilaista tyyppiä; HSV-1 aiheuttaa tavallisesti huuliherpeksen ja HSV-2 genitaaliherpeksen. Molemmat virukset voivat kuitenkin saada aikaan huuliherpeksen tai genitaaliherpeksen. Genitaaliherpes oireilee jokaisella yksilöllisesti. Mukavaa kuulla, että ensioireiden jälkeen sinulla ei ole ollut kivuliaita tai näkyviä oireita.
Genitaaliherpesvirus tarttuu helpoimmin oireisessa vaiheessa. Hienoa kuulla, ettet harrastaisi seksiä herpeksen aktiivisessa vaiheessa ja käyttäisit kondomia. Tilastollisesti tartuntariski naisesta mieheen on pienempi kuin tartuntariski miehestä naiseen. Sukupuoli ei kuitenkaan suojaa tartunnalta, joten seksikontaktissa tulisi käyttää aina kondomia tai suuseksisuojaa.
Terveydentilastaan kertominen uudelle kumppanille voi jännittää. Seksikontaktille kertominen on suositeltavaa, sillä kumppanin kuuluisi tietää myös mahdollisista omaan terveydentilaan liittyvistä seikoista ennen seksiin ryhtymistä. Koska virus on hyvin yleinen, saattaa seksikumppani olla jo aiemmin kohdannut samanlaisia tilanteita tai tilanne voi olla hänelle henkilökohtaisella tasolla tuttu. Aikuinen kumppani osaa myös yleensä suhtautua terveydentilasta puhumiseen asiallisesti. Keskustelun ja avoimuuden kautta seksikontakti voi itse päättää, miten haluaa edetä asiassa. Voitte yhdessä myös keskustella, olisiko jokin muu hyväilytapa teille sopiva, mikäli varsinainen yhdyntä ei tunnu toisesta hyvältä idealta. Myös oireisessa vaiheessa on tärkeää miettiä muita hellimistapoja seksikontaktin sijaan.
Genitaaliherpes ei estä ihmissuhteiden muodostamista tai seksin harrastamista. Maailmassa on ihmisiä, jotka eivät kummeksu asiaa. Jos tilanne vaikuttaa omaan seksuaaliseen hyvinvointiisi, voit jutella asiasta esimerkiksi muissa neuvontapalveluissamme, joissa tilannettasi on mahdollista käsitellä laajemmin. Mikäli haluaisit tietää aihepiiristä enemmän, voit tutustua vielä herpestä käsittelevään blogitekstiin.
Neuvonnan tiimi