Genitaaliherpeksestä kertominen tapailukumppanille
Hei! Olen saanut herpeksen noin 10 vuotta sitten, mutta siihen liittyvän häpeän vuoksi en ole uskaltanut kertoa siitä uudelle tapailukumppanilleni ja minua pelottaa, että se tulee vaikuttamaan liikaa tuoreeseen suhteeseemme. Olemme myös harrastaneet seksiä ilman kondomia ja pelkään niin paljon, että olen antanut hänelle tämän hirveän vaivan, jota en toivoisi kenellekkään! Viimeiset 2vuotta olen ollut oireeton ja luulin että uskallan harrastaa seksiä ilman kondomia. Nyt kuitenkin taas oireita..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpesviruksen saaneita ihmisiä on maailmassa paljon muitakin ja on tavallista, että he saattavat kantaa asiasta huolta ja häpeää. Häpeän tunne on kuitenkin turha, sillä virus on yleinen ja sen saamiseen ei välttämättä pysty itse aina vaikuttamaan.
Herpesvirukselle on tyypillistä, että oireita ei välttämättä ole aikoihin ja sitten jokin seikka saattaa laukaista oireet uudestaan. Joillakin oireet voivat jäädä yhteen kertaan ja toisilla taas puhjeta ajoittain. Laukaisevia tekijöitä voivat olla esimerkiksi stressi, muut sairaudet tai hormonaaliset tekijät. Oireiden aikana on tärkeää käyttää kondomia tai suuseksisuojaa seksin eri muotojen aikana.
Ymmärrettävästi tilanteesta puhuminen uudessa suhteessa voi pelottaa tai jännittää. Kyseessä on kuitenkin hyvin tavallinen asia, josta puhumista ei tarvitse pelätä. Herpes on sen verran yleinen virus, että kumppanillasi saattaa olla se jo entuudestaan. Kypsä ihminen osaa myös suhtautua toisen luottamuksellisesti kertomiin asioihin hienotunteisesti ja syyllistämättä.
Juttelemiseen voi varata sellaisen hetken, jolloin molemmilla on mukava olo toisen seurassa. Tarvittaessa tilanteen voi yrittää ottaa puheeksi esimerkiksi jonkin herpestä käsittelevän esitteen, sivuston, videon, tms. materiaalin avulla. Myös kirjoittamalla viestin toiselle voi avata tilannettaan ja tunteitaan tarkemmin. Toisen kysymyksiin on hyvä pyrkiä vastaamaan mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti. Jotkut voivat suhtautua asiaan rennosti ja lempeästi, joten tilannetta ei kannata liikaa murehtia etukäteen.
Jos asia vaivaa sinua ja kaipaisit helpotusta oireisiisi, on tärkeää jutella erilaisista hoitovaihtoehdoista lääkärin kanssa. Myös tunteistaan avautuminen on sallittua lääkärin luona. Mikäli tilanne vaikuttaisi sinun tai uuden suhteesi hyvinvointiin, voi lisäksi meidän neuvontapalveluihimme olla yhteydessä. Toivottavasti kaikki sujuu kuitenkin hyvin ja oireetkin lähtevät oikeanlaisella hoidolla pian pois.
Neuvonnan tiimi