Genitaaliherpes ja suojautuminen tartunnalta
Kumppanilla on todennettu genitaaliherpes. Primaaritartunta-aika jo takanapäin ja tilanne nykyisin rauhallinen oireilun suhteen. Jos kumppani on oireeton, kuinka suuri riski (prosentuaalisesti) on saada herpestartunta kahden naisen välisessä seksissä: vaginaalinen ja anaalisormettaminen ja muu kädellinen genitaalialueiden hyväily, strap-on yhdyntä, suuseksi? Tulisiko sormissa käyttää suojuksia vai riittääkö että kädet pestään ennen kuin niillä hyväillään jälleen kehon muita osia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että huolehditte seksuaaliterveydestänne. Jokaisen henkilön ja pariskunnan tilanne on yksilöllinen, joten mitään tarkkaa prosenttilukua on mahdotonta sanoa. Tartunnan riski on kuitenkin suurempi silloin, kun virus oireilee. Tällöin on hyvä miettiä seksin sijaan muita hellittelytapoja kumppanin kanssa. Mikäli kuitenkin haluaisi oireellisena aikana harrastaa seksiä sen eri muodoissa, kannattaa suojautua kondomia tai suuseksisuojaa käyttämällä. Myös seksivälineet voi suojata ja pyrkiä puhdistamaan huolellisesti. Halutessaan voi lisäksi käyttää esimerkiksi kertakäyttöhanskoja, jos käsillä kosketellaan aluetta, jossa on herpesrakkuloita ja sen jälkeen haluttaisiin koskea oireettoman kumppanin sukuelimiä. Viruksen siirtymisen eteenpäin voi pyrkiä välttämään joko vaihtamalla välissä hanskat tai ottamalla hanskat pois ja pesemällä kädet ennen kumppanin hyväilemistä.
Suojauksen poisjättämisestä ja terveyteen liittyvistä asioista kannattaa puhua kumppaninsa kanssa. Jos olette vakituisessa suhteessa ja toisella ei ole oireita, voi seksiä harrastaa ihan tavalliseen tapaan. Oireettomana aikana riittää tavallinen käsihygienia ja seksilelujen puhdistus. Tarkemmin tietoa terveydestä ja juuri teidän tilanteestanne saatte lääkäriltä. Lääkäriltä voi kysyä myös mahdollisista genitaaliherpeksen hoitomuodoista, jos asia kiinnostaa teitä. Herpes on kuitenkin yleinen virus ja moni muukin pari harrastaa seksiä tavalliseen tapaan, kun oireita ei ole. Jos teille tulee lisää kysyttävää seksuaalisuuteen liittyen, voitte soittaa neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi