Haaveena itsellä lapsi, asia on kipeä ja se vaikuttaa jo...
Haaveena itsellä lapsi, asia on kipeä ja se vaikuttaa jo jopa arkipäivään. Useimmat jo mua nuoremmat ovat saaneet lapsia. Olen parisuhteessa hyvinä hetkinä puhumme tulevasta ja lasten hankinnasta. Mutta riidat jotka on hyvin pahoja vetää aina maton alta. Mies vaan sanoo kun olen mielisairas

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Haave omasta lapsesta on inhimillinen ja mikäli toiveet eivät toteudukaan suunnitelmien mukaan, voi asia tuntua hyvin aralta ajatella. On ymmärrettävää, että kuvaamassasi tilanteessa tulee vertailtua itseensä muihin. Jokaisen elämä kuitenkin kulkee omia, ainutlaatuisia, reittejään ja siksi kannattaa olla itselleen armollinen ja pyrkiä luopumaan vertailemisesta. Monesti ihminen tuntee olevansa hyvin yksin tilanteensa kanssa, mutta on tärkeää muistaa, että maailmassa on runsaasti muitakin henkilöitä, jotka elävät kanssasi samanlaisessa tilanteessa.
Hienoa, että olette keskustelleet jo tulevasta ja miehesi jakaa kanssasi toiveen lapsesta. Riitojen aikana on helppo satuttaa vastapuolta tämän henkisten kipukohtien kautta. Käytös ei ole reilua, mutta on hyvin yleistä. Miten kumppanisi on toiminut riitojen jälkeen, pahoitteleeko hän sanojaan? Oletteko pystyneet rauhallisina hetkinä juttelemaan sinun kokemuksistasi ja tuntemuksistasi? Lasten hankkiminen on iso elämänmuutos ja tietynlainen koetinkivi parisuhteelle, joten olisi hyvä jo nyt, että pystyisitte yhdessä miettimään mahdollisia ratkaisukeinoja haastaviksi koettuihin asioihin. Tilanteen käsittelemistä voisi helpottaa tutustuminen yhdessä Mielenterveystalon parisuhteen omahoito-oppaaseen sekä oppaassa olevaan Riitely parisuhteessa -osioon, jonka avulla on mahdollista havainnoida ja opetella muuttamaan omia toimintatapojaan riidan aikana.
Et maininnut sen tarkemmin omasta terveydentilastasi. Yleisesti ottaen kuvaamasi tilanne voi pitkittyessään aiheuttaa surun ja stressin lisäksi muun muassa masennusta. Omasta terveydestään on tärkeää pitää huolta, joten mikäli sinulla on haasteita henkisessä hyvinvoinnissasi esimerkiksi lapsitoiveiden tai riitojen takia, olisi tärkeää jutella asiasta lääkärin kanssa. Lääkärin luona on helpompaa pohtia tarkemmin, mikä olisi sopivin apu juuri sinulle/teille. Myös Lapsettomien yhdistys Simpukka ry:n kautta on mahdollista saada esimerkiksi vertaistukea.
Riidat ja vaikeat elämäntilanteet monesti vaikuttavat omiin ja parisuhteen voimavaroihin. Mikäli haluatte vielä keskustella tilanteestanne perusteellisemmin, voitte olla yhteydessä muihin neuvontapalveluihimme. Palvelumme ovat luottamuksellisia ja autamme teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi