haju peniksessä
Hei. Onko tavallista, että illalla pesty penis tuoksuu jo aamulla vähän epämiellyttävältä? Harrastamme iltaisin seksiä tyttöystäväni kanssa, joka päättyy minun laukeamiseen. Hetken hellyydenosoitusten jälkeen käymme pissalla ja suihkussa ja rupeamme nukkumaan. Aamulla herään aina penis kovana. Olisi ihanaa saada joskus heti suuseksiä. Tunnen kuitenkin kuinka penikseni haisee, vaikka pesen sen illalla hyvin myös esinahkan alta. En tohdi pyytää tyttöystävältäni suuseksiä, ennen kuin olen käynyt taas pesulla. Alkaako penikseni haista epätavallisen nopeasti? Ja mistä se voi johtua? Toivottavasti tiedätte, mitä minun pitäisi tehdä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että otit meihin yhteyttä sinua mietityttävän asian merkeissä.
Miedohko haju peniksestä on tavallista suhteellisen piankin peseytymisen jälkeen. Peniksellä, kuten vaginallakin on luonnollinen tuoksunsa siihen kuuluvien rauhasten eritteiden vuoksi. Ajatellaankin, että tuoksun tarkoitus on itseasiassa mahdollisesti myös houkutella sopivaa kumppania. Hajuaisti on oleellinen osa seksuaalisuutta ja kiihottumista ja on yleistä, että ihminen viehättyy puoleensavetäväksi kokemansa kumppanin tuoksuista kuten hiestä ja muista kehon eritteistä syntyvistä erilaisista hajuista. Hygieniasta on syytä toki pitää huolta, johon huolellinen päivittäinen vedellä peseytyminen riittää.
Kerrotkin peseytyväsi illalla seksin jälkeen ja peseväsi myös esinahan alta hyvin. Yksi syy hajuun voi olla smegma, jonka saakin pestyä esinahan alta. Tärkeää on myös kuivata penis kauttaaltaan ja huolellisesti pyyhkeellä taputellen pesun jälkeen. Penis on otollinen kasvualue hajua aiheuttaville bakteereille ollessaan kostea, lämmin ja esinahan peittämä.
Muita syitä hajuun voivat olla erilaiset tulehdukset kuten hiivatulehdus, virtsatientulehdus tai erilaiset seksitaudit. Jos sinulla ei ole muita oireita, on epätodennäköistä että kyseessä on hiiva tai virtsatientulehdus, mutta seksitauteja voi olla oireettakin. Jos olet harrastanut suojaamatonta seksiä toisen kanssa, on aina syytä käydä tarkistuttamassa itsensä seksitautien varalta.
Hiivatulehdukseen liittyy yleensä punoitusta, kutinaa, ärsytystä, turvotusta tai epätavallisen kiiltävä tai kostea penis. Virtsatietulehduksen muita oireita mahdollisen hajun lisäksi ovat lisääntynyt virtsaamisen tarve ja/tai kipu virtsatessa. Näistä molemmat voivat olla muiden syiden lisäksi seurausta kumppanin hiiva- tai virtsatientulehduksesta. Jos tyttöystävälläsi on vastaavan kaltaisia oireita olisi teidän molempien syytä olla terveydenhuoltoon yhteydessä.
Muita vinkkejä hajun vähentämiseen ja yleiseen hygieniaan on esimerkiksi käyttää löysähköjä, puuvillaisia alushousuja, joissa iho saa hengittää eikä bakteereille otollista kasvualustaa synny. Myös häpykarvat saattavat kerätä hajua hien ja muiden eritteiden mukana. Halutessasi voit kokeilla trimmata häpykarvoitustasi ihan saksilla tai esimerkiksi partakoneella tai -höylällä. Kokonaan ei tarvitse karvoja ajella ellet halua, mutta jo lyhentämisestä voi olla apua hajun vähentämiseen.
Toivottavasti tästä löytyi vinkkejä tai syytä vaivaksi kokemaasi asiaan. Olethan meille uudelleen yhteydessä, jos jokin seksuaalisuuteen liittyvä vielä mietityttää. Hyvää jatkoa joka tapauksessa!
Sonja Vesanen & Maria Vihlman