Haluaisin kuulla teiltä vähän, mitä naiselle voi tapahtua seksin aikana,...
Haluaisin kuulla teiltä vähän, mitä naiselle voi tapahtua seksin aikana, jos hän menettää ns. kontrollin. Mitkä syyt voivat johtaa mahdolliseen kontrollinmenetykseen, ja kuinka yleistä sellainen on? Kiinnostaisi vielä tapahtuuko sitä enemmän vanhemmille vai nuoremmille naisille, vai eikö iällä ole mitään tekemistä sen kanssa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen reaktiot seksin aikana ovat yksilöllisiä ja kokemuksia voi aina tarkastella sekä psyykkisellä että fyysisellä tasolla. Monesti psyykkinen ja fyysinen puoli kulkevat limittäin nivoutuen aina erilaisiksi kokemuksiksi seksikerroittain.
Tarkoititko tässä tapauksessa kontrollin menettämisellä hetkeä, jolloin naisen keho saattaa orgasmin aikana reagoida esimerkiksi tahattomilla lihaskouristuksilla? Orgasmin hetkellä tahdosta riippumaton hermosto laittaa kohdun, emättimen ja peräaukon lihakset supistelemaan nopeaan tahtiin ja tuolloin myös muu lihasjännitys purkautuu. Omaa tahdosta riippumatonta hermostoaan ei siis voi käskeä esimerkiksi kouristelemaan ja reaktiot voivatkin hieman vaihdella henkilön mukaan. Tällainen kontrollin menettäminen on todennäköisempää silloin, jos aivojen ei tarvitse stressata tai pelätä mitään. Orgasmissa nimittäin ihmisen aivoissa eri osa-alueet, jotka vaikuttavat itsekontrolliin ja päätösten tekemiseen, ikään kuin laiskistuvat, jotta orgasmi olisi mahdollinen. Monesti on helpompi saavuttaa psyykkisesti tällainen ”peloton” tila, kun kumppani on luotettava ja tunnelma on rento.
Iällä ei sinänsä ole asian kanssa mitään tekemistä, sillä orgasmin voi saada niin nuorena kuin vanhanakin. Koska fyysisellä tasolla orgasmin saavuttaa todennäköisemmin sillloin, kun on jo tutustunut kehoonsa ja tietää, mistä saa nautintoa, voisi olla luultavampaa, että iän myötä kontrollin menettäminen ja orgasmin saaminen saattaisi tapahtua helpommin. Tämä on toki hyvin yksilöllistä.  Orgasmiin liittyviä tutkimuksia on tehty jonkin verran ihan Suomessakin, mutta noin nopeasti tutkittuna, ei tutkimuksissa ole eritelty ja avattu orgasmihetkiä niin tarkkaan, jotta tiedettäisiin, tapahtuiko fyysisesti kontrollin menettämistä ja kuinka usein. Tämän linkin kautta voit kuitenkin tarkastella eri tutkimustuloksia vielä tarkemmin.
Hienoa, että haluat pohtia seksuaalisuuteen liittyviä asioita, Jos sinulla on vielä kysymyksiä teemaan liittyen, voit soittaa halutessasi neuvontapuhelimeemme tai jutella asiasta vaikkapa terveydenhoitajan kanssa.
Maija Nieminen