Seksuaalineuvojaksi opiskeleminen ja seksuaalisuudesta puhuminen
Haluaisin opiskella seksuaalineuvojaksi. Kysyisin jo, miten varhaisnuorille puhutaan itsetyydytyksestä. Eikö olisi hyvä puhua vaikka 12-vuotiaille siitä kannustavaan sävyyn? Mielestäni sen ikäisten olisi hyvä tietää asiasta, ja että siitä voi saada paljon mielihyvää. Jokainen päättää itse tekeekö sitä, mutta haluaisin, että siitä tiedettäisiin, ja että se on sallittua ja hyväksi keholle ja mielelle. Haluaisin muutenkin käsitellä seksiä ilon kautta, ja muuttaa vanhoja asenteita.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että koet kiinnostusta seksologian asiantuntijuutta kohtaan. Kiva myös huomata, että mietit jo nyt, millä tavalla lähestyisit seksuaalisuuteen liittyviä teemoja. Seksuaalisuuden kuuluukin olla iloinen ja hyvää mieltä tuova asia. Siksi erilaisista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista voi puhua myönteiseen sävyyn.
Varhaisnuorille voi kertoa ensin esimerkiksi kehon muutoksista ja sen jälkeen vaikkapa itsetyydytyksestä mainitsemaasi tapaan. Varhaisnuorille voi siis sanoa, että itsetyydytystä ei ole pakko harrastaa, mutta sitä on sallittua kokeilla. Asioista kannattaa puhua niiden oikeilla nimillä. Seksuaalikasvatuksessa on hyvä huomioida henkilöiden ikätaso sekä esimerkiksi kulttuurilliset ja elämänkatsomukselliset seikat.
Omalla persoonallaan ja myönteisellä otteella on lupa tehdä töitä. Jos kiinnostaa, on sivuillamme paljon tietoa koulutusvaihtoehdoistamme.
Neuvonnan tiimi