Haluaisin tietää peniksen hygieniasta. Onko aihetta pestä penis aamulla ennen...
Haluaisin tietää peniksen hygieniasta. Onko aihetta pestä penis aamulla ennen suuseksiä, jos se on pesty illalla rakastelun jälkeen? Kuuluuko asiaan, että rakastelun jälkeen terska on hyvin liukkaan ja limaisen tuntuinen? Voiko yhdynnän jälkeen olla heti toinen yhdyntä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia hygieniastasi. Peniksen voi pestä myös aamulla ennen suuseksiä, jotta yön aikana mahdollisesti syntyneet hajut, maut tai eritteet eivät haittaa seksikumppania. Pestyn peniksen päälle kannattaa asettaa myös kondomi, joka suojaa seksin osapuolia seksitaudeilta.
Jokaisen keho on yksilöllinen ja siksi joillakin terska voi olla liukkaampi kuin toisilla. Rakastelun jälkeen kyse saattaa olla siitä, että rakastelussa syntyy erilaisia eritteitä. Näitä omasta ja kumppanin kehosta tulleita eritteitä voi jäädä peniksen ja terskan pinnalle, mikä saattaa esimerkiksi aiheuttaa liukasta tai limaista tunnetta. Myös mahdollinen kondomi voi jättää terskan liukkaammaksi. Limaisuuteen tai liukkauteen yleensä auttaa alapesu rakastelun jälkeen. Mikäli kuvaamiasi oireita on muulloinkin kuin rakastelun jälkeen, on hyvä jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa.
Yhdynnän jälkeen voi olla heti uudestaankin yhdynnässä. Tästä ei ole mitään haittaa, mikäli tilanne tuntuu seksin osapuolista miellyttävältä ja hyvältä idealta. Lisätietoa emätinyhdynnästä saat täältä ja anaaliyhdynnästä täältä.
Hienoa, että tarkkailet kehoasi. Jos jokin asia sukuelimiisi tai seksuaalisuuteen liittyen vaivaa edelleen sinua, voit aina soittaa neuvontapuhelimeen, jossa neuvomme sinua mielellämme lisää.
Maija Nieminen