Haluan läheisyyttä mutta en suhdetta
Saisin kaveriltani kovasti läheisyyttä mikä auttaisi hellyydenkipeyteeni. En kuitenkaan halua suhdetta. Pelottaa että hänellä heräisi tunteita minua kohtaan jos me jatketaan paijailua ja pussailua. Voinko hyvällä omallatunnolla ”kerjätä” huomiota häneltä jos en halua mitään vakavampaa? Pitäisi varmaan keskustella asiasta mutta vaikeaahan se on…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää kaivata läheisyyttä, paijailua ja pussailua. Se on meille monille ihmisille perustarve. Mukavaa, että sinulla on kaveri, jonka kanssa voitte yhdessä tehdä sitä.
Hienoa, että tunnistat itsessäsi erilaisia tarpeita; läheisyyden tarpeen ja sen, ettet halua suhdetta. On reilua sekä itseä että toista ihmistä kohtaan, jos voi olla avoin kertomalla suoraan omista tarpeista ja haluista. Toimiva kommunikointi helpottaa monia asioita ihmissuhteissa, oli kyseessä sitten kaveruussuhde tai jokin muu. Voit siis rohkeasti kertoa, että tykkäät kaveriltasi saamasta läheisyydestä, mutta et kaipaa suhdetta. Sitten kaverillasi on edessä valinta ja vastuu omasta toiminnastaan, eli siitä haluaako hän jatkaa paijalua ja pussailua siitä huolimatta, että sinä et halua suhdetta hänen kanssaan.
On mahdollista, että kaverisuhteessa syntyy esimerkiksi romanttisia tunteita toista kohtaan, etenkin jos suhteessa on paljon fyysistä läheisyyttä. Tunteiden syntymistä ei voi kuitenkaan ennustaa. Voisitko antaa itsellesi luvan nauttia nyt tästä läheisyyden tuomasta hyvän olon tunteesta ja keskustella kaverisi kanssa, jos jommalla kummalla herää muunlaisia tunteita tai toive suhteen muuttumisesta johonkin suuntaan? Keskustelu voi tuntua vaikealta, vaan sitä voi harjoitella rauhassa. Joskus esimerkiksi viestillä voi olla helpompi avautua ajatuksista tai fiiliksistä, jos suoraan puhuminen tuntuu liian haastavalta.
Oona Turunen