Haluan tietää kuukautisista
En ole aikaisemmin seurustellut ja ikäni on 23, mutta nyt näyttää siltä, että tulemme tapaamani naisen kanssa hyvin toimeen, niin haluan kysyä kuukautisista. Puhuvatko naiset kuukautisistaan miehille ja miten niihin pitäisi suhtautua?-en niistä mitään ymmärrä eikä kyllä paljon ne minua kiinnosta. Mihin naiset laitta-vat siteensä tai tamponinsa ja pitääkö miehen nähdä ne verisinä? Jos nyt on maaliskuu; minä päivänä munasolu irtoaa, koska vuotoa on ja kauanko se kestää sekä koska naisen hermot ovat äärimmäisen ki-reällä? Minä päivinä yhdynnässä voi olla ja koska se on täysin mahdotonta? Koska nainen tulee parhaiten raskaaksi ja mistä se lasketaan?
Miehenä en näistä haluaisi hirveästi puhua. En haluaisi ainakaan paljon nähdä verisiä kuukautissuojia enkä puhua niistä. Kiitos vastauksista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit, puhuvatko naiset kuukautisistaan miehille ja miten kuukautisiin pitäisi suhtautua. Sinua mietitytti myös, milloin munasolu irtoaa ja kuinka kauan kuukautiset kestävät. Puhuminen kuukautisista on hyvin yksilöllistä. Toiset puhuvat niistä avoimemmin, toiset pitävät asian enemmän omana tietonaan. Kuukautiset ovat hyvin luonnollinen asia ja niihin on hyvä suhtautua avoimesti osana elämää. Hyvä, että kartutat tietoasi kuukautisten suhteen.
Kuukautiskierto vaihtelee yksilöiden välillä ja kestää yleensä 25-35 päivää. Kuukautiskierrolla tarkoitetaan aikaa ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään. Kuukautisvuoto kestää henkilöstä riippuen noin 2-8 päivää ja voi olla hyvin runsasta, niukkaa tai jotain siltä väliltä. Munasolu irtoaa suunnilleen kierron puolivälissä. Tästä johtuen nainen tulee parhaiten raskaaksi kuukautiskierron puolivälissä, mutta voi tulla raskaaksi myös muulloin. Pohdit, missä vaiheessa kiertoa voi olla yhdynnässä ja milloin se on täysin mahdotonta. Yhdyntäajankohtaan ei ole olemassa kuukautiskierrosta johtuvia rajoitteita.
Mietit, milloin naisen hermot ovat kuukautisista johtuen äärimmäisen kireällä. Kuukautiset eivät vaikuta kaikilla naisilla juurikaan mielialaan kun taas toisilla niiden vaikutus on huomattava. Vaikeampia PMS-oireita (premenstruaalioireyhtymä) esiintyy 4-10 prosentilla. Oireet voivat ilmetä esimerkiksi masentuneisuutena, ärtymyksenä tai itkuherkkyytenä. Fyysisiä oireita taas voivat olla esimerkiksi turvotus ja päänsärky. PMS-oireet alkavat usein muutamaa päivää ennen kuukautisvuotoa, toisilla ne voivat tosin alkaa jopa kaksi viikkoa ennen kuukautisia. Oireet helpottavat yleensä muutaman päivän päästä vuodon alkamisesta.
Mietit, minne naiset laittavat veriset tamponit ja siteet ja pitääkö sinun nähdä ne. Usein naiset laittavat käytetyt kuukautissuojat esimerkiksi wc:n roskikseen, joten on hyvin epätodennäköistä, että näkisit verisiä suojia haluamattasi. Toivottavasti pääset näillä tiedolla eteenpäin!
Marja Heikkinen & Oona Turunen