Haluisin poikaystävän
Juu elikkä mul ei oo koskaan ollu poikaystävää ja nyt must tuntuu et semmonen olis iha kiva…
En oo myöskään koskaa pussannu ketää poikaa tai mitää :(!?
Sit mua vähä harmittaa ko kaikki muut paitsi mä on seurustellu ja mä vaan oon siin sivus sillee et en koskaa tuu saamaa jätkää, koska oon vähän poikamainen luonteeltani…

Hei.
Kiitos viestistäsi.
Olet tilanteessa, josta hyvin moni muukin nuori, aikuinen ja vanhempikin ihminen on itsensä löytänyt, vaikka sinusta tuntuukin siltä, että kaikki muut ovat jo seurustelleet. Kokemattomuus mietityttää hyvin monenlaisia ihmisiä luonteenpiirteistä riippumatta. On tavallista alkaa jossain vaiheessa nuoruutta kaivata kokemuksia seurustelusta ja läheisyydestä jonkun toisen kanssa. Oletko miettinyt mitä juuri itse pitäisit kivana seurustelussa? Yritä olla ottamatta ainakaan paineita siitä, että muut olisivat jo seurustelleet. Seurustelun aloittamiseen ei ole mitään tavoiteikää eikä siinä kokemattomuus kerro sinusta mitään.
Se, ettet ole vielä pussannut ketään poikaa on myös täysin ok. Kokemattomuudessa ei ole mitään hävettävää. Suutelussa tai muussa läheisyyden ja seurustelun kokemuksissa ei ole minkäänlaista oikeaa tai väärää kaavaa, joten jokainen kerta uuden kumppanin kanssa on ainutlaatuinen eikä edellisiin kokemuksiin perustuva. Tekniikka ja ”taidot” eivät ole pussailussa tai muussa seksuaalisessa toiminnassa pääosassa, vaan tärkeämpää on kyky rentoutua ja heittäytyä tilanteeseen, jolloin keho usein tietää miten toimia ja mukautuu toiseen. Pussailusta ja suutelusta löydät lisää tietoa esimerkiksi täältä.
Kuvailet luonnettasi vähän poikamaiseksi, jonka mietit liittyvän siihen, ettet koskaan saisi poikaystävää. Mitkä luonteenpiirteet koet poikamaiseksi ja miksi koet sen haittaavan poikaystävän löytämistä? Sukupuolinormit kulttuurissa ovat hankala juttu. Kuka on määrittelemään, mitkä luonteenpiirteet ovat poikamaisia tai tyttömäisiä? Mitä sillä on väliä? Meitä on niin monenlaisia ja omana itsenämme voimme vetää puoleensa toisen, joka tykkää juuri sellaisesta tyypistä kuin itse on. Seurusteluun liittyy paljon muutakin kuin vain sukupuoli ja jollekulle sukupuoli ei ole seurustelussa lainkaan tärkeää. Seurustelusuhde voi perustua samaan aikaan kumppanien väliseen erilaisuuteen, joka luo kiinnostavaa jännitettä sekä samanlaisuuteen, joka saa toisen tuntumaan tutulta ja mukavalta.
Seurustelusuhteessa on usein tärkeää myös samanaikainen ystävyys. Jollekin pojallehan voi juuri olla helppo tulla kanssasi toimeen, ystävystyä, ihastua ja rakastuakin siksi, että sinussa on myös poikamaiseksi kokemiasi piirteitä. Voit lukea lisää sukupuolen ilmaisusta ja sukupuolinormeista täältä.
Seurustelukumppanin löytäminen on monille meistä vaikeaa ja lähes kaikille tulee toisinaan hetkiä, jolloin miettii, ettei ikinä tule löytämään ketään. Suhtautumalla avoimesti ympärilläsi oleviin ihmisiin saatat joku päivä huomata, että jonkun kanssa vaan synkkaa paremmin kuin kenenkään muun kanssa koskaan aiemmin ja että tunne on vieläpä molemminpuolinen. Jotta rakastaminen ja rakastetuksi tuleminen olisi juuri niin ihanaa, kuin puhutaan, täytyy sinun voida olla niin sanotusti oma itsesi. Koita olla murehtimatta kokemattomuuttasi liikaa ja vertailematta itseäsi muihin. Olet varmasti ihana ja upea omana itsenäsi.
Kaikkea hyvää sinulle!
Sonja Vesanen & Maria Vihlman