Haluttomuus käyttää kondomia ja pelko seksitaudeista
Hei. Olen tavannut pojan jonka kanssa haluaisimme rakastella. Hän ei kuitenkaan halua käyttää kondomia ja luulen hänellä olevan sukupuolitauteja koska hänellä on ollut paljon irtosuhteita. Miten saisin hänet käyttämään kondomia kanssani? Ja jos harrastan hänen kanssaan seksiä ilman kondomia, pitääkö minun heti mennä seksitautitesteihin jos hän ei kerro rehellisesti taudeistaan tai ei itse ole niistä tietoinen? En haluaisi saada klamydiaa koska se aiheuttaa lapsettomuutta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Kurjaa kuulla, ettei poika halua toivomuksistasi huolimatta käyttää kondomia. Onko poika sanonut syytä siihen, miksei hän halua käyttää kondomia? Kondomi (tai suuseksisuoja) on tosiaan kaikissa seksin muodoissa parhain keino välttää seksitautien syntyminen ja kondomi estää myös raskauden alkamisen. Voit yrittää sanoa pojalle, että kondomia kannattaa käyttää niin sinun kuin myös hänen terveytensä eduksi. Voitte lisäksi keskustella, onko hän valmis isäksi, mikäli ei halua käyttää kondomia.
On tärkeää jutella seksitautien testaamisesta, mikäli toisella tai kummallakin on ollut aiempia kumppaneita, joiden kanssa on harrastettu suojaamatonta seksiä. Riskejä voi pienentää käymällä seksitautitesteissä ennen seksiin etenemistä. Tämä on vastuullisesti tehty eikä testattavana olemisessa ole mitään häpeällistä. Myös oma seksitautitilanne on hyvä testauttaa, jos päätyykin harrastamaan suojaamatonta seksiä pojan kanssa.
Hyvä juttu, että olet pohtinut seksiin ja seksitauteihin liittyviä asioita. Klamydia voi joissain tapauksissa aiheuttaa lapsettomuutta. Tätä ei tapahdu kuitenkaan kaikille ja kyse on yleensä tilanteista, joissa klamydiatulehdus etenee sisäsynnyttimiin. Jos osaa heti seksin jälkeen epäillä saaneensa klamydiatartunnan, on tärkeää hakeutua seksitautitesteihin ja aloittaa mahdollinen antibioottikuuri klamydiaa vastaan. Myös sisäsynnytintulehdukseen on kehitelty hoitomuotoja eikä sairastettu sisäsynnytintulehdus tarkoita kaikkien kohdalla lapsettomuutta. On tietenkin hyvä silti huolehtia seksuaaliterveydestä ja suhtautua asiaan sopivalla tarkkaavaisuudella.
Seksistä on myös lupa kieltäytyä, jos toinen ei halua kondomia käyttää. Kyseessä on sinun kehosi ja saat päättää, miten tilanteessa edetään. Jutelkaa avoimesti toiveistanne sekä huolistanne ja pyrkikää löytämään jokin teille yhteisesti sopiva tapa nauttia seksuaalisuudestanne. Jos kondomin käytöstä ei päästä yksimielisyyteen, voitte miettiä, olisiko teille kyseisissä tilanteissa turvallisempia vaihtoehtoja esimerkiksi hyväilyseksi vaatteet päällä, yhteinen sooloseksihetki tai toisen hyväileminen seksilelujen avulla sukuelinten sijaan. Jos tilanne aiheuttaa harmia teille, voitte tulla joko yhdessä tai yksin juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen. Autamme mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi