Hämmennys ensimmäisestä seksiunesta
Näin unta missä olin koulussa ihan normisti mut kaikki mun luokan tytöt oli ilman housuja ja pikkareita että niiden pimpit näky. En oo koskaan nähny sellasia unia ennen ja kun heräsin niin pippeli oli kivi kovana niinku ei koskaan noin jäykkä. Mitä ihmettä tapahtu ja miks näin tollasta unta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihminen ei voi itse määrätä, millaisia unia näkee ja siksi unet voivat joskus tuntua yllättäviltä tai hämmentäviltä. Ajoittain unissa saattaa olla seksuaalinen sävy, eli uniin voi liittyä esimerkiksi alastomuutta. Tällaiset unet eivät ole vaarallisia ja samantyyppisiä unia näkevät muutkin. Kuvaamiasi asioita ei tarvitse pelätä tai hävetä.
Seksiunet voivat tuntua kiihottavilta ja kovettaa pippelin yön aikana. Erektiot sekä mahdolliset yölliset siemensyöksyt ovat kehon tapa hoitaa pippelin terveyttä. Näitäkään asioita ei tarvitse hävetä, koska kyse on kehon luonnollisesta toimintatavasta. Pippeli laskee hetken kuluttua itsestään, eli tämänkin tilanteen suhteen voi olla rauhassa.
Murrosiän muutokset saattavat ihmetyttää. Sinua voisikin hyödyttää murrosikää käsittelevän artikkelin lukeminen. Jos jokin hämmentää, kannattaa kuvaamistasi asioista kertoa rohkeasti turvalliselle aikuiselle. Aikuiselle murrosiän muutokset ovat tuttuja. Myös terveydenhoitaja osaa auttaa, mikäli jokin mietityttää. Kertomasi perusteella sinulla ei ole syytä olla huolissasi tilanteestasi.
Neuvonnan tiimi