Herpeksestä kumppanille kertominen
Miten ottaa kumppanin kanssa puheeksi genitaaliherpes. Minulla on järkyttävä häpeä ja syyyllisyys asiasta, että en ole saanut sanotuksi. Olen oireillut noin vuosi sitten viimeksi. Alkuun, kun ensimmäisen kerran oireet ilmeni, en edes tajunnut sen olevan herpestä, kunnes se oireili toistamiseen. Vuosi sitten kävin lääkärillä, jolloin se todettiin, olimme kumppanini kanssa tällöin tauolla. Tämän jälkeen olemme palanneet yhteen ja en vain kertakaikkiaan ole saanut kakistettua asiaa ulos. Kamalaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei hätää, kyseessä on hyvin normaali asia, josta puhumista ei tarvitse pelätä. Herpes ja muut niin sanotut seksitaudit ovat epämiellyttävä, mutta varsin tavallinen osa monien ihmisten seksielämää. Moni muukin on kokenut samanlaisia vaikeita tilanteita seksitaudin puheeksi ottamisen suhteen. Herpes on kuitenkin erittäin yleinen seksiteitse tarttuva virus, eikä siitä tarvitse tuntea häpeää tai syyllisyyttä. Voimme melko vähän vaikuttaa tuon kyseisen viruksen tarttumiseen.
Herpes on yksi meissä ihmisissä kiertävistä viruksista ja oikeanlaisella hoidolla sekä hyvällä tuurilla herpes saattaa pysyä poissa näkyvistä koko loppuelämän. Herpes on niin yleinen, että kumppanillasikin saattaa jo hyvinkin olla se entuudestaan. Herpesvirus voi olla kehossa ilman oireita tai voi mennä vuosikausia ennen rakkuloiden puhkeamista. Näin ollen on siis itseasiassa mahdotonta varmuudella tietää, mistä virus on tarttunut alunperin.
Herpeksestä kertominen kumppanille varmasti voisi helpottaa olotilaasi. Kertomiseen voi varata hetken, jolloin molemmilla on hyvä ja rentoutunut olo toisen seurassa. Halutessaan tilanteen voi yrittää ottaa puheeksi myös jonkin herpestä käsittelevän esitteen, sivuston tms. materiaalin kautta. Jos sinusta tuntuu vaikealta kertoa asia kasvotusten, olisiko toiselle ollut mahdollista kirjoittaa kirjettä ja siinä avata tunteitaan sekä pyytää anteeksi, ettei ole aiemmin kertonut? Voit kertoa, ettei sinulla ole ollut oireita sen jälkeen, kun olette palanneet yhteen. Kumppanillasi saattaa olla kysymyksiä aiheesta, joten toisen mahdollisia huolia voi yrittää hälventää vastaamalla mahdollisimman rehellisesti toisen kysymyksiin. Monet ihmiset suhtautuvat herpekseen myös rennosti ymmärtäen, että kyseessä on niin yleinen virus, että sitä on vaikeaa välttää.
Toivottavasti keskustelun avaaminen onnistuisi parhain päin. Anteeksipyynnön ja puhumisen lisäksi omiin häpeän ja syyllisyyden tunteisiin auttaa armollinen suhtautuminen itsemyötätunnon keinoin. Jos tilanteesi painaa sinua tai kumppaniasi, on apua saatavilla esimerkiksi neuvontapuhelimessamme. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi