Häpeä ja syyllisyys lääkärileikeistä
Muutto lapsuuden paikkakunnalle laukaisi muistelot lapsuuden leikeistä . Olen aina hävennyt ja syyllistänyt itseäni alitajunnassa näistä mutta muutto lapsuuden ympäristöön laukaisi paniikkikohtauksia näitä asioita miettiessä. Muistan leikkineen ala aste ikäisenä sekä ystävien että naapurin nuorempien kavereiden kanssa tutkimusleikkejä. Muistan myös hytkyneeni toisen selän päällä vaatteet päällä kylläkin koska tämä oli jännää.kovin utelias olin oman kehon toiminnasta ja hävettää .onkonormaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsi hahmottaa ja jäsentelee maailmaa leikin kautta. Yksi tavallinen seksuaalisuuden kehitysvaihe on niin kutsuttujen lääkärileikkien tai muiden seksuaalisuuteen viittaavien leikkien leikkiminen. Kaikki eivät lääkärileikkejä leiki, mutta yhteisymmärryksessä harrastetuissa leikeissä ei ole myöskään mitään outoa. Lapsista lääkärileikit voivat tuntua jännittäviltä ja luonnollisilta. Lääkärileikkejä leikitään aina lapsen maailmasta käsin. Lapsi leikkii leikkejä niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka lapsi kyseisessä kehitysvaiheessa omaa.
On olemassa paljon muitakin, jotka ovat leikkineet ystäviensä ja muiden tuttujensa kanssa lääkärileikkejä. Lapsi on luontaisesti kiinnostunut oman kehonsa toiminnasta ja lääkärileikit mahdollistavat toimintoihin tutustumisen. Aikuisena leikityt leikit voivat aiheuttaa häpeää tai syyllisyyttä. Kaikki tunteet ovat sallittuja tilanteessasi. Itseään ei kuitenkaan kannata turhaan syyllistää. Kuvaamissasi tilanteissa on ollut kyse vain lasten leikeistä, joissa kaikki ovat olleet omasta vapaasta tahdostaan mukana.
Kurjaa kuulla, että lapsena leikityt lääkärileikit vaikuttavat elämääsi kielteisesti aikuisiälläkin. Sinulla on lupa antaa itsellesi anteeksi, et ole tehnyt mitään pahaa. Sinua varmasti helpottaisi keskusteleminen tilanteestasi lääkärin ja psykologin kanssa. He osaavat auttaa paniikkikohtausten hoitamisessa sekä myös tapahtuneiden asioiden käsittelemisessä. Tarvittaessa voit tutustua lisäksi paniikin omahoito-ohjelmaan Mielenterveystalon sivuilta. Mikäli tilanne vaikuttaa omaan seksuaalisuuteesi tai seksielämääsi, voi apua saada myös esimerkiksi seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luota. Vaikeita tunteita on mahdollista käsitellä ammattilaisen kanssa helpommin. Tukea on saatavilla, jos asia vaivaa sinua edelleen jatkossa.
Neuvonnan tiimi