Häpeä koprofiliasta
Hei. Olen 23-vuotias ja kärsin koprofiliasta. Häpeän sekä itse parafiliaani, että sitä miten olen sitä toteuttanut: Olen nimittäin katsonut runsaasti kyseistä pornoa. olen Googlessa varmasti eksynyt epämääräisille sivuille. Ns. CAM-matskuun en ole mielestäni törmännyt, mutta olen ollut ”sinisilmäinen”. En voi olla varma ovatko kaikki naiset videoilla olleet täysi-ikäisiä, mukana vapaasti ja siitä, että onko kyseessä joskus ollut salakuvaus. Hävettää, ahdistaa ja kaduttaa aivan helvetisti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisillä on erilaisia seksuaalisia mieltymyksiä. Mieltymykset ja fetissit voivat aiheuttaa hämmennystä, sillä ihminen ei itse voi valita niitä. Fetisseissä tai fantasioissa ei ole kuitenkaan mitään pahaa. Joskus saattaa silti käydä niin, että omat fetissit voivat herättää itsessä kielteisiä tunteita. Tilanne saattaa tällöin kuluttaa omia henkisiä voimavaroja.
Koprofiliassa henkilö omaa seksuaalisen mieltymyksen, joka liittyy ulosteisiin. Riippuu paljon ihmisestä, miten kyseinen fetissi näyttäytyy oman seksuaalisuuden toteuttamisessa. Samanlaisia seksuaalisia mieltymyksiä on muillakin, joten et ole tilanteessasi yksin. Ulosteisiin liittyvästä pornosta on lupa kiihottua. Fetisississäsi ei ole kyse mistään laittomasta asiasta, vaikka aihepiirinä kyseinen mieltymys onkin tabu. Syyllisyyden tunnetta ei tarvitse tuntea omista mieltymyksistään.
Ikävää kuulla, että tilanteesi saa sinussa aikaan häpeän, ahdistuksen ja katumuksen tunnetta. Koetko enemmän häpeää seksuaalisesta mieltymyksestäsi vai siitä, että olet katsonut ulosteisiin liittyvää pornoa? Kaikenlaiset tuntemukset ovat sallittuja tilanteessasi. Sinulla on kuitenkin lupa antaa itsellesi anteeksi. Oletko aina kokenut samanlaisia kielteisiä tunteita vai onko tunne herännyt vastikään? Jos tilanne on uusi sinulle, oletko esimerkiksi rikkonut rajojasi jollakin tavalla tai nähnyt omasta mielestäsi sopimatonta materiaalia? Olet yrittänyt toimia oikein ja pyrkinyt valitsemaan pornoa, jossa näkyy täysi-ikäisiä. Pornossa esiintyvien ihmisten täytyykin lain mukaan olla täysi-ikäisiä. Laittomaksi epäillyn materiaalin voi ilmoittaa Pelastakaa Lapset ry:n  Nettivihje-palveluun. Tähän palveluun on mahdollista olla nimettömästi yhteydessä.
Toivottavasti sinulla olisi jo parempi olo. Omista tunteistaan on mahdollista avautua joko luotettavalle tutulle tai esimerkiksi jollekin samanhenkiselle ihmiselle. Mikäli oma olo tuntuu pahalta, voi tilannettaan helpottaa itsemyötätunnonhenkistä hyvinvointia tukevien harjoitusten tai ahdistuksen omahoito-ohjelman avulla. Koska koet voimakkaita tunteita, auttaisi sinua varmasti myös keskusteleminen psykologin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Oletkin lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme muihin neuvontapalveluihimme.
Neuvonnan tiimi