Häpeä koulussa saadusta erektiosta
Olen tavallinen 12 vuotias poika. Olen huomannut jo murrosiän muutoksia ja pippeli sojottaa välillä. Tänään luokassa alkoi seistä ennen ruokaa ja tytöt ja ihastukseni alkoivat nauraa. Yritin peitellä mutta ei onnistunut. Hävettää ja kuulin myöhemmin kun tytöt puhuivat että olen ällöttävä. Minulle tuli tosi syyllinen olo. Mitä voisin tehdä? Olen aika varma, että minulla seisoo tämän jälkeenkin tyttöjen nähden.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Murrosiässä voi joskus käydä niin, että pippeli alkaa sojottaa vahingossa toivomattomissa tilanteissa. Tämä ei ole vaarallista ja kertoo siitä, että kehosi toimii niin kuin pitääkin. Erektio menee kyllä itsestään hetken päästä ohi. Erektiota voi sillä välin yrittää peitellä, kuten itse olitkin jo tehnyt.
Kehon luonnollisista reaktioista ei tarvitse kokea häpeää tai syyllisyyttä. Ymmärrettävästi asia voi harmittaa vielä erityisen paljon, jos oma ihastuksen kohde näki tapauksen. Et ole kuitenkaan tehnyt mitään väärää ja voit suhtautua asiaan rauhallisin mielin. Jos erektioita syntyisi vielä julkisella paikalla, voi niitä yrittää piilottaa esimerkiksi solmimalla takin tai pitkähihaisen paidan lanteille ja jättää hihat roikkumaan lähelle sukuelinten aluetta. Yksi vaihtoehto on näytellä solmivansa hetken aikaa kengännauhoja ja yrittää tällä tavoin peittää alkava erektio. Jotkut myös käyttävät olkalaukkua repun sijaan ja siirtävät olkalaukun pippelin eteen, jos pippeli alkaa seistä. Lisäksi kotona voi jo valmiiksi testata, voisiko jokin tietty alushousu- tai housumalli peittää erektion paremmin kuin jotkin toiset mallit.
Kurjaa kuulla, että tytöt puhuivat tapauksesta ikävään sävyyn. Tytöt eivät olisi saaneet toimia kuvaamallasi tavalla. Joskus nauraminen voi olla puolustuskeino tilanteissa, joissa ei oikein osaa sanoa mitään. Kaikkia asia ei välttämättä edes huvittanut, mutta osa saattoi kokea ryhmäpainetta ja käyttäytyä samalla tavoin kuin muut. Moni ihminen ajattelee sinusta varmasti hyviä asioita eikä anna kyseisen tapahtuman haitata välejänne. Jos tilanne vielä jatkuu koulussa, on hyvä kertoa asiasta opettajalle tai jollekin muulle koulun henkilökunnan jäsenelle. Tapahtunutta ei tarvitse nolostella ja aikuisten vastuulla on, että jokaisella on hyvä olla koulussa.
Olethan armollinen itsellesi; lukuisat muutkin ihmiset ovat kokeneet samanlaisia hetkiä kanssasi. Tapahtunut saattaa painaa mieltä nyt, mutta monesti tällaiset jutut voivat unohtua nopeastikin. Vanhemmiten asiaan osaa monesti suhtautua jo huumorilla, kun tapahtuneesta on jo aikaa. Sinua voisi kuitenkin tällä hetkellä helpottaa keskusteleminen jonkun luotettavan kaverin kanssa. Myös turvalliselle aikuiselle kannattaa asiasta puhua. Tämä kaikki on tuttua heille ja heiltä voi saada vertaistukea ja neuvoja siihen, miten kannattaa toimia jatkossa.
Toivottavasti sinulla on jo parempi mieli. Neuvontapuhelimeen saa soittaa aina, jos asia edelleen harmittaa tai kaipaisit lisää neuvoja tilanteeseesi.
Neuvonnan tiimi