Häpeä omista fantasioista
Kuinka lievittää fantasioista johtuvaa häpeää tai yrittää tukahduttaa oma fantasia? Minulla on useita fantasioita mutta yksi niistä on seksinukkeja käyttävät miehet, en koskaan tahtoisi itse nähdä sellaista mutta jostain syystä se kiihottaa ajatuksen tasolla ja joskus olen nähnyt sellaista pornossa, tosin enää en katso pornoa. Tämä fantasia ahdistaa ja hävettää minua valtavasti, tuntuu kuin minussa olisi jotakin vialla kun fantasioin tällaisesta, enkä jostain ”normaalimmasta”. Olen nainen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Fantasioissa ei ole mitään pahaa ja monet muutkin pohtivat fantasioitaan. Fantasiamaailmassa kaikki on sallittua ja fantasioiden kautta on turvallista nauttia seksuaalisuudesta. Myös pornoa saa katsella, jos siltä tuntuu, mutta pornoa ei ole pakko katsoa, jos ei halua. Fantasiat tai pornon katseleminen eivät tee ihmisestä viallista. Fantasioissa tai seksuaalisuudessa ei ole olemassa yhtä oikeaa ”normaalia”, sillä kyse on hyvin yksilöllisestä asiasta; meillä jokaisella on omanlaisensa seksuaalisuus ja mieltymykset seksissä. Emme myöskään voi valita sitä, mistä kiihotumme.
Joskus omat fantasiat voivat aiheuttaa hämmennystä tai häpeää ja syyllisyyttä. Häpeän kokemus liittyy siihen, että saattaa tuntea olevansa jollakin tavalla viallinen ja syyllisyyden tunne siihen, että kokee tehneensä jotain väärää. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että fantasiat eivät satuta ketään. Seksinukke ei ole elävä ihminen, eikä siihen satu, vaikka joku harrastaisikin sen kanssa seksiä. Seksinukke on seksiväline siinä missä esimerkiksi dildo tai muut vastaavat lelut ovat. Seksileluilla ei ole inhimillisiä tunteita ja niitä on sallittua käyttää nautinnon saavuttamiseksi.
Fantasioiden niin sanottu tukahduttaminen ei yleensä auta ahdistukseen, vaan voi itseasiassa päinvastoin lisätä sitä. Omaan seksuaalisuuteen ja fantasioihin liittyvää häpeää voi lievittää esimerkiksi puhumalla siitä, suhtautumalla siihen hyväksyen ja oppimalla elämään sen kanssa. Itsemyötätunto on parasta lääkettä häpeään.
Ikävää kuulla, että tilanne ahdistaa ja hävettää sinua valtavasti. Millaisissa tilanteissa tunteita ilmenee? Vaikuttavatko tunteesi seksuaalisuuteesi tai siitä nauttimiseen? Kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta ahdistavat tunteet voivat pitkään jatkuessaan aiheuttaa kuormittumista ja haittaa omalle hyvinvoinnille. On tärkeää kuunnella itseään ja pyrkiä vaikeina hetkinä tekemään niitä asioita, jotka tuottavat itselle iloa.
Jos ahdistus aiheuttaa vaikeuksia arjessasi, on tärkeää varata aika esimerkiksi lääkärin tai muun ammattilaisen luota. Myös ystävälle tai muulle luotettavalle läheiselle voi puhua. Halutessasi voit testata myös Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-ohjelmaa. Tunteiden käsittelyssä auttaa usein puhuminen jollekin toiselle. Oletkin lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme esimerkiksi neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Näin tilannettasi voidaan käsitellä perusteellisemmin ja sinulla on mahdollisuus avautua tunteistasi täysin luottamuksellisesti. Olemme mielellämme tukenasi ja yhteystietomme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi