Häpeä seksuaalisesta suuntautumisesta
Hei.
Kysymys on yleisluonteinen ja hyvin tärkeä seksuaalikasvatuksen sekä lasten sekä nuorten koulujen ym kasvatus ympäristön suhtautumisessa.
Luin taannoin nuorten poikien häpeää käsittelevän kirjoituksen lehdestä.
Häpeä homouden ja biskeksuaalisuuden kautta on jäänyt vähemmälle huomiolle kuin vastaavasti tyttöjen kohdalla.
Monet pojat eivät uskalla avoimesti myöntää asiaa omasta seksuaalisesta suuntautumisesta kavereille tai kotonakaan koska asia on usein perheissäkin aiheuttanut eripuraa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Otit esille tärkeän aiheen. Osa pojista saattaa kantaa häpeää seksuaaliseen suuntautumiseensa liittyen. Täysin ei toki asiaa voi yleistää, sillä tilanteeseen ja kokemuksiin vaikuttavat muun muassa saatu (seksuaali)kasvatus, kulttuuri, maailmankatsomus ja elinympäristö.
Häpeän tunnetta voi taltuttaa esimerkiksi myönteisten ihmissuhteiden ja oikeanlaisen tiedon saamisen kautta. Oletkin oikeassa, että seksuaalikasvatuksen ja kasvatusympäristön suhtautumisella on merkitystä (poikien) kasvuun ja kehitykseen myös seksuaalisuuden saralla. Omalla avoimella suhtautumisellaan voi luoda myönteisen ja turvallisen keskusteluympäristön nuorelle.
Jos sinua kiinnostaa, on häpeää käsitelty tarkemmin tässä artikkelissa. Aihepiirin laajuuden vuoksi voisi olla helpompaa käsitellä teemaa muissa neuvontapalveluissamme. Jos siis haluaisit keskustella mainitsemistasi asioista, juttelemme aiheesta mielellämme lisää esimerkiksi neuvontapuhelimessa.
Neuvonnan tiimi