Häpyhuulet
Koen häpyhuulteni kasvaneen ja/tai muuttaneen muotoaan vuosien varrella. Herää kysymys mistä iästä mihin ikään tällaista kehitystä voi tapahtua? Voiko aikuisen alapää kokea ulkonäöllisiä muutoksia näin ikään kuin luonnostaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Häpyhuulten ulkonäkö voi muuttua ja vaihdella yksilön elinaikana paljon. Murrosikään liittyvät muutokset voivat hyvinkin jatkua ihan parikymppiseksi asti, mutta erilaisia muutoksia tapahtuu vielä aikuisenakin. Häpyhuulten kokoon ja ulkonäköön vaikuttavat läpi koko eliniän esimerkiksi painon vaihtelu, hormonitasapaino, raskaudet ja synnytykset sekä vaihdevuodet.
Pornossa kaikkien alapäät näyttävät lähes toistensa kopioilta, sillä näyttelijöiden ulkonäköä on usein muokattu. Todellisessa elämässä häpyhuulten pulleus, koko ja värikin ovat jokaisella omanlaisensa, eikä mikään koko, muoto tai väri ole toista parempi. Omaa alapäätä kannattaa tutkia aika ajoin peilin kanssa, jolloin oma anatomia tulee tutuksi ja mahdolliset muutokset ja poikkeavat oireetkin tunnistaa helpommin.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen