Harrastin seksiä kuukautisten aikana. Käytimme kondomia, mutta se meni rikki....
Harrastin seksiä kuukautisten aikana. Käytimme kondomia, mutta se meni rikki. Ostin jälkiehkäisypillerin, ja kuukautiseni loppuivat. Onko tämä normaalia? Tehoaako jälkiehkäisy myös kuukautisten aikana?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Kuukautisten aikana raskaaksi tulemisen todennäköisyys ei ole suurimmillaan. Jos kuukautiskierto on normaalisti nopea tai epäsäännöllinen, raskaus voi kuitenkin alkaa silloinkin, kun suojaamaton yhdyntä tapahtuu kuukautisten aikana. Olet toiminut juuri kuten on suositeltavaakin, jos raskaus ei ole toivottu.
Jälkiehkäisytabletin teho perustuu ovulaation eli munasolun irtoamisen estämiseen tai viivyttämiseen. Ohjeen mukaisesti käytettynä jälkiehkäisyn teho on hyvä tilanteissa, joissa seksiä ei ole ollut ovulaation aikaan. Jälkiehkäisyn käyttö ja esimerkiksi stressi voivat molemmat vaikuttaa kuukautiskiertoon, mutta se onko raskaana selviää aina vain raskaustestillä.
Jälkiehkäisyä käytettäessä raskaustesti on suositeltavaa tehdä noin kolmisen viikkoa jälkiehkäisyn käytöstä. Raskaustestejä myydään apteekeissa ja ruokakaupoissa noin 5 euron hintaan. Apteekin henkilökunta auttaa sinua mielellään, jos sinulla on erilaisiin raskaustesteihin ja testin tekemiseen liittyviä kysymyksiä. Toinen asia, joka tilanteessa kannattaa huomioida on se, että mahdolliset seksitaudit voivat tarttua kondomin rikkoutuessa.
Jos jokin jäi vielä mietityttämään, olethan rohkeasti yhteydessä omalle terveysasemallesi tai neuvontapuhelimeemme.
Maria Vihlman