Heei! Miten herpes tarttuu, muilla tavoin kuin seksissä?Olen ihmetellyt, kun...
Heei! Miten herpes tarttuu, muilla tavoin kuin seksissä?
Olen ihmetellyt, kun alahuuleni on aina toisinaan aftoilla ja pelkään herpestä… En ole seksuaalisesti ollut kenenkään kanssa tekemisissä, mutta silti pelko persiissä, kun (poski) on sellasta nyppyläpintaista. Voiko vanhemmalta periytyä? Jos mulla on kuitenkin virus, niin jääkö multa kokonaan seurustelussa pois tuo kismailu? Ei helvetti!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpeksen aiheuttaa virus, jota on kahta eri tyyppiä -toinen virustyyppi aiheuttaa huuliherpestä ja toinen genitaalialueen herpestä. Joskus huuliherpesvirus voi myös tarttua genitaalialueelle ja genitaalialueen herpes suun alueelle. Herpeksen voi saada joko pisara- tai kosketustartuntana. Valtaosa kantaa herpesvirusta ja moni voi saada viruksen elimistöönsä jo lapsena, mutta oireet puhkeavat vain osalla viruksen kantajista. Herpes ei periydy vanhemmalta, mutta vanhempi voi sen tahtomattaan tartuttaa lapseen.
Kuvailusi perusteella voi olla, että sinun tapauksessasi on kyse aftoista ja voit olla herpeksen suhteen huoletta. Aftoja esiintyy esimerkiksi huulissa ja posken limakalvoilla, kuten mainitsitkin. Joillakin on perinnöllinen alttius saada aftoja ja erityisesti stressi, vitamiinien puute, tietyt ruoat ja hammastahnat tai hormonaaliset syyt, kuten naisilla kuukautiset, voivat aiheuttaa joillakin aftojen syntymistä. Oletko havainnut mitään näistä elämässäsi viime aikoina?
Millainen olo sinulla nyt on? Täyden varmuuden saamiseksi, voit käydä vielä juttelemassa tilanteestasi ja ajatuksistasi terveydenhoitajan kanssa. Huuliherpes ei onneksi ole maailmanloppu ja virukseen löytyy eri hoitomuotoja, tarvittaessa huuliherpekseen saa myös estolääkityksen.
Huuliherpes ei estä siis rakastumista ja seurustelua. Jos kuitenkin tuntee, että herpesrakkula on syntymässä tai syntynyt jo, on tällöin hyvä välttää suutelemista. Noin muutoin voi suudella niin paljon ja usein kuin haluaakin kumppaniaan. Luultavasti mahdollinen kumppanisikin olisi ihan sinut asian kanssa ja voisit rohkeasti kertoa tilanteestasi, mikäli joskus kyse olisikin huuliherpeksestä. Omia huoliaan voi aina muutenkin keventää juttelemalla jollekin. Jos siis kaipaat vielä kuuntelijaa tai neuvoja, voit soittaa neuvontapuhelimeemme. Toivottavasti sinua ei enää pelota. Hyvää vointia sinulle jatkossa.
Maija Nieminen