Hei
Eli moi, oon 16v tyttö ja kysyisin siis kuinka iso mahdollisuus on tulla raskaaksi touhutipoista? Kun tilanne meni niin, että poikaystäväni laittoi kondomin väärinpäin ja siihen meni jonkin verran sitä, mutta hän pyyhki sen pois ja laittoin sen sisääni. Onko tässä mahdollista tulla raskaaksi?
Vielä se, että voiko menkat tulla vaikka olisikin raskaana?
Voiko oireet tulla tyyliin puolivälissä vasta ekaa kertaa, eikä alkuraskauden aikana?
Ja onko mahdollista olla allerginen lateksille tai kondomin päällä olevalle liukuvoiteelle, koska minulla on aina jotenkuten palava tunne vaginassa seksin jälkeen, se kestää yleensä joku puoli tuntia, että olisiko se allergia vai voiko kondomi hiertää vaginaa peniksen ollessa sisällä?

Hei. Kiitos viestistäsi.
Ensimmäinen kysymyksesi koskee touhutippoja ja raskaaksitulon mahdollisuutta. Touhutipat muodostuvat Cowperin rauhasista erittyvästä kirkkaasta nesteestä. Vaikka kyseessä ei ole siemenneste, on mahdollista, että eritteessä esiintyy siittiöitä. Raskaaksitulo on mahdollista siittiöiden päästessä emättimeen.
Kondomin rullaussuunta kannattaa varmistaa aina ennen kuin kondomi koskee penikseen. Jos kondomin ulkopuoli pääsee koskemaan penistä ja sen eritteitä, on tärkeää ottaa käyttöön uusi kondomi.
Siitä, kuinka suuri mahdollisuus touhutipoista on tulla raskaaksi, ei ole yksiselitteistä tutkimustietoa. Niin kutsutusta keskeytetystä yhdynnästä tutkimustietoa on saatavilla. Keskeytetyllä yhdynnällä tarkoitetaan yhdyntää, jossa harrastetaan suojaamatonta penis-vaginaseksiä mutta siitin vedetään pois ennen siemensyöksyä. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan keskeytetyn yhdynnän seurauksena noin 30% pareista tulee raskaaksi. Keskeytetty yhdyntä ei siis ole ollenkaan luotettava raskauden ehkäisymuoto.
Tiedustelet myös sitä, voivatko kuukautiset tulla raskaana ollessa. Raskauden alkaessa kuukautiset jäävät useimmiten pois, mutta osalla henkilöistä kuukautiset tulevat jonkin aikaa myös raskaana ollessa. Toisinaan raskauden alkuun liittyy niukkaa verenvuotoa. Nämä niin kutsutut ”valekuukautiset” tulevat tyypillisesti ajankohtana, jolloin kuukautisten pitäisi tulla. Oiretta esiintyy raskauden alussa joka neljännellä.
Raskauden ensioireet vaihtelevat henkilöstä toiseen, ja osa ihmisistä ei juurikaan huomaa oireita. Varmuuden asiasta saa ainoastaan tekemällä raskaustestin. Raskaustestejä saa apteekeista ja isommista ruokakaupoista alle viidellä eurolla.
Kolmas kysymyksesi koskee sitä, voiko kondomille tai sen liukasteaineille olla allerginen.
Pieni osa ihmisistä on allergisia luonnonkumille eli lateksille, jota suurin osa kondomeista sisältää. Lateksiallergikot saavat oireita kondomin ohella muistakin luonnonkumia sisältävistä tuotteista, kuten esimerkiksi ilmapalloista tai kumisista kertakäyttöhanskoista. Oletko saanut iho-oireita muista kumisista esineistä? Lateksittomia kondomeja on saatavilla ja niitä voi ostaa apteekeista ja isoista ruokakaupoista.
Erilaisissa kondomeissa käytetään erilaisia liukaste- ja muita aineita. Herkkäihoisille myös nämä saattavat joskus – joskin melko harvoin – aiheuttaa oireita. Erityisesti oireita saattaa tulla sellaisista kondomeista, joissa on tuoksu- tai makuaineita. Oletteko kokeilleet eri kondomimerkkejä? Tuleeko oireita aina yhdynnän jälkeen?
Toisinaan yhdynnän jälkeinen polttelu voi johtua hankauksesta. Hankaus ei näissä tapauksissa sinänsä liity kondomiin, vaan ylipäätään yhdynnässä tapahtuvaan kosketukseen ja liikehdintään vaginassa. Oletteko käyttäneet liukuvoidetta? Liukuvoide vähentää epämiellyttävää hankauksen tunnetta ja monen mielestä lisää yhdynnän nautinnollisuutta. Liukuvoiteita saa niin ikään apteekista ja isommista ruokakaupoista.
Mikäli haluat jatkaa keskustelua, voit soittaa Sexpon ilmaiseen neuvontapuhelimeen. Soittoajat löytyvät täältä.
Maria Vihlman