Hei!
Hei! Onko vastakkaiseen sukupuoleen mahdollista samaistua ulkoisesti? Minulla on tunne, että rakastan erästä ihmistä, ja että läheltä voisi samaistua vastakkaiseen sukupuoleen, mutta en ymmärrä mitä se tarkoittaa (esim. kuinka lähellä minun tarvitsee olla)? Tiedän kyllä, että miehenä pystyn samaistumaan miehiin fyysisesti(, vaikka en ehkä aina henkisesti), mutta entä naisiin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisellä on kyky myötäelää ja samaistua toiseen ihmiseen sukupuolesta riippumatta. Meissä ihmisissä sekoittuvat fyysinen, psyykkinen, henkinen ja sosiaalinen puoli, eikä aina pysty sanomaan, onko kyseessä enemmän esimerkiksi henkinen vai fyysinen kokemus. Ihminen on kokonaisvaltainen olento, mieli sekä keho ovat yhteydessä toisiinsa. Fyysiset kokemukset ja tuntemukset ovat aina yksilöllisiä ja subjektiivisia. Esimerkiksi kuukautiskipujen kokemisessa on paljonkin eroja naisten välillä.
Samaistuminen tarkoittaa, että pystyy asettamaan itsensä toisen asemaan ja kuvittelemaan mielikuvituksensa avulla, miltä tästä voisi tuntua. Tähän liittyy usein myös empatian kokemus. Samaistuessa johonkuhun arvelemme löytäneemme toisesta ihmisestä jotakin samaa kuin itsessämme on.
Tarkoitatko ulkoisella samaistumisella sitä, että miehenä pystyisit kokemuksellisesti samaistumaan naisen kokemiin fyysisiin, kehossa tapahtuviin tuntemuksiin kuten esimerkiksi kuukautisiin, raskaana olemiseen tai seksiin? Vai tarkoitatko sosiaalista ja kulttuurillista samaistumista naisen asemaan yhteiskunnassamme? Vaikka sinulla ei olisi kokemusta esimerkiksi kuukautisista, synnytyksestä, sukupuolesta johtuvasta syrjinnästä tai seksuaalisesta häirinnästä, sinulla voi olla muita vastaavankaltaisia kokemuksia, joiden voit kuvitella muistuttavan näitä naisen kokemia asioista ja sen avulla voit ehkä samaistua häneen.
Ajattelen, että voit samaistua naiseen ulkoisesti miehenä ainakin jollakin tasolla, vaikka sinulla ei fyysisesti olekaan kokemusta naisena olemisesta. Ihmisen mieli on ihmeellinen ja se kykenee moniin kuvitelmiin. Ja loppujen lopuksi miehet ja naiset eivät eroa toisistaan kovin paljon, vaikka tiettyjä erityispiirteitä sukupuoliin kuuluukin. Kaikilla meillä kuitenkin on kyky tuntea mm. kipua, pelkoa, vihaa, jännitystä, iloa ja rakkautta.
Rakastuneena koemme usein yhteydentunnetta ja samankaltaisuuden tunnetta rakastettumme kanssa. Rakastumiseen voi liittyä tunne siitä, että rajat itsen ja rakkauden kohteen välillä katoavat ja syntyy ikään kuin symbioosi. Tällöin samaistuminen toiseen on helpompaa. Samaistuminen läheiseen ihmiseen on helpompaa myös silloin, kun kommunikointi on hyvää ja toisen kokemista asioista pystyy keskustelemaan avoimesti ja rauhassa. Emme kuitenkaan koskaan voi täysin ymmärtää, miltä toisen ihmisen kokemus tuntuu, sillä se on aina subjektiivista.
Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.
Oona Turunen