Hei.
Rintani alkoivat kasvaa noin 13-vuotiaana, mutta lopettivat kasvamisen aika pitkäksi aikaa. Nyt kun harrastin seksiä ensimmäisen kerran poikaystäväni kanssa (kondomi oli käytössä koko ajan), ne ovat alkaneet aristaa enemmän ja ovatkin kasvaneet hitusen. Onko tämä normaalia vai pitäisikö olla huolestunut jostakin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et kerro sukupuoltasi, mutta sukupuolesta riippumatta nuorten murrosiässä tapahtuvat kehon muutokset tapahtuvat yksilöllistä vauhtia, toisinaan tasaisesti ja toisinaan taas sykähdyksittäin. Myös pojan rinnat voivat kasvaa ja aristaa murrosiässä, eikä siitä tarvitse olla huolissaan. On aivan tavallista, että tytöillä rintojen kasvussa ja muodon kehittymisessä on ajoittain taukoja, sillä hormonien lisäksi myös esimerkiksi ruokavalio ja liikunta vaikuttavat rintojen kasvuun. Mikäli kuukautiskierto on käynnistynyt, vaikuttavat siihen liittyvät hormonit ja hormonitasojen muutokset myös rintakudokseen ja etenkin juuri ennen kuukautisia rinnat voivat olla turvoksissa ja aristavat.
Olet käyttänyt hienosti kondomia heti ensimmäisellä seksikerrallasi. Huolellisesti käytettynä se ehkäisee raskauden luotettavasti ja on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa myös seksitaudeilta. Rintojen arkuus ja turvotus ovat kuitenkin myös alkuraskauden oireita, joten jos raskauden mahdollisuus on olemassa ja kuukautiset on myöhässä, kannattaa tehdä raskaustesti. Kotona virtsasta tehtäviä raskaustestejä saa ihan tavallisista ruokakaupoista ja apteekeista ja testin voi tehdä heti ensimmäisenä päivänä kun kuukautiset ovat myöhässä.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen