Hei, en tiedä mikä seksuaalisuuteni on. Olen 17.v nainen ja...
Hei, en tiedä mikä seksuaalisuuteni on. Olen 17.v nainen ja seurustellut nyt 4vuotta saman ikäisen jätkän kanssa. Olen aina ajatellut olevani hetero koska ihastun poikiin. Mutta olen huomannut myöhemmällä iällä tunteita pariin tyttöön. En myöskään kiihotu vartaloista vaan enemmän tunteesta ja kosketuksesta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista miettiä omaa seksuaalista suuntautumistaan. Ihminen ei ole koskaan valmis ja elämäntilanteet voivat tuoda mukanaan aina uusia kokemuksia ja oivalluksia oman seksuaalisuutensa suhteen. Myös parisuhteessa ollessaan saattaa tulla eteen ihastumisia ja tässä ei ole mitään outoa. Tärkeintä on, miten käsittelee tilannetta sekä itse että mahdollisesti kumppaninsa kanssa.
On henkilöitä, jotka määrittelevät itsensä heteroiksi ja ovat suhteessa ainoastaan vastakkaisen sukupuolen kanssa. On olemassa kuitenkin ihmisiä, jotka voivat ihastua tai kokea vetoa myös samaa sukupuolta olevia kohtaan, mutta määritellä itsensä silti heteroiksi. Toiset taas tällaisissa tapauksissa saattavat kutsua itseään esimerkiksi biseksuaaleiksi. Jotkut saattavat myös jättää itsensä määrittelemättä sen tarkemmin ja sekin on ihan sallittua. Täällä on enemmän vielä tietoa seksuaalisesta suuntautumisesta ja itsensä määrittelemisestä.
Ei ole myöskään mitään oikeaa tai väärää tapaa viehättyä toisesta ihmisestä. Jotkut saattavat nauttia enemmän esimerkiksi fyysisestä olemuksesta, toisille merkittävämpiä seikkoja ovat tuntemukset toista ihmistä kohtaan. Tärkeintä on kuunnella itseään ja tehdä sellaisia asioita, jotka tuntuvat hyvältä ja välttää niitä, joista ei syty seksuaalisesti.
Millainen tilanne sinulla on tällä hetkellä elämässäsi? Oletko jutellut asiasta poikaystäväsi tai jonkun muun ihmisen kanssa? Monesti toisen juttuseura voi auttaa selvittämään omia ajatuksia. Mitään kiirettä ei ole, sinulla on koko elämäsi aikaa tutustua itseesi. Ja olipa lopputulos mikä tahansa, olet hyvä juuri sellaisenaan. Mikäli kaipaat vielä keskustelua tilanteeseesi liittyen, juttelemme mielellämme kanssasi lisää neuvontapuhelimessamme.
Maija Nieminen