Hei. Harrastin poikaystäväni kanssa seksiä noin kolme viikkoa sitten, eikä...
Hei. Harrastin poikaystäväni kanssa seksiä noin kolme viikkoa sitten, eikä hän lauennut sisälle kondomin kanssa. Vaan runkkasi itsensä lopulta ja itse söin siemennesteen. Nyt menkat olleet poissa jo pari päivää . Minulla on ollut paljon stressiä ja lähiomaisen kuolema, joten mietin, onko mahdollista, että se voisi vaikuttaa kuukautiskiertooni. Jos teen virtsanäytteen terveyskeskuksessa, voinko luottaa siihen? Olen tehnyt myös kaksi negatiivista raskaustestiä, yhden aamulla ja toisen eilen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskaaksi voi tulla silloin, kun siemennestettä pääsee emättimen limakalvoille. Kuvaamallasi menetelmällä on epätodennäköistä, että raskaus olisi alkanut, sillä kerroit, että poikaystäväsi ei lauennut sisääsi. Voit siis luultavasti huokaista helpotuksesta, mutta toki on hyvä tarkkailla, alkavatko kuukautiset (suunnilleen) ajallaan. Jatkossa on tärkeää muistaa kondomin käyttö koko yhdynnän ajan, mikäli halutaan välttyä raskaudelta ja seksitaudeilta.
Olet kokenut paljon vaikeita asioita viime aikoina ja siksi voi olla ihan mahdollista, että kuukautiset ovat myöhässä juuri näiden henkisesti rankkojen aikojen takia. Monesti kuukautiset voivat tällöin olla hieman myöhässä tai jäädä jopa pois välistä. Koska olet ollut suojaamattomassa yhdynnässä, on raskauden mahdollisuus hyvä sulkea pois raskaustestillä, kuten olet tehnytkin. Koska tulokset olivat negatiivisia, et oletettavasti ole raskaana. Myös terveyskeskuksessa otetun testin tuloksen pitäisi olla luotettava, eli jos asia painaa sinua, saat halutessasi käydä vielä varmistamassa asian terveysasemallasi.
Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Jos tuntuu, että asia painaa sinua, on hyvä jutella poikaystävän kanssa peloistaan, sillä yksin ei ole kiva elää epätietoisuudessa. Myös terveydenhoitajalle voi puhua huolistaan, jos kaipaa tukea tilanteessaan. Toivottavasti kuukautisesi olisivat jo alkaneet ja sinulla on hyvä olla kaikin puolin. Halutessasi saat olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme, olipa sitten sydämelläsi mitä tahansa. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen