Hei. Jos tyttö ja poika, jotka ovat molemmat kokemattomia, rakastelevat...
Hei. Jos tyttö ja poika, jotka ovat molemmat kokemattomia, rakastelevat ilman kondomia, voiko sukupuolitauti tulla tällöin? Tai miten sukupuolitauti saa alkunsa? Voiko se saada alkunsa, vaikka kumpikaan ei olisi koskaan harrastanut seksiä. Entä siinä vaiheessa, kun halutaan hankkia lapsia? Tällöinhän on suoritettava yhdyntä ilman kondomia? Voiko sukupuolitauti syntyä silloin?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Seksitautitartunnan voi saada ihmiseltä, jolla on seksitauti. Jos kaksi ihmistä harrastaa seksiä, eikä kummallakaan ole seksiteitse tarttuvia tauteja, niin seksitauti ei voi tarttua (koska sitä ei ole). Jotkut taudit, kuten huuliherpes, voivat kuitenkin tarttua myös seksiteitse.
Jos suhteessa jätetään seksitautien ehkäisy pois syystä tai toisesta ja kumppaneilla on ollut aiempia kumppaneita, niin toimiva tapa on käydä seksitautitesteissä varmistamassa tautitilanne. Lisätietoa testeihin hakeutumisesta saat terveysasemaltasi.
Bakteerien ja virusten syntyhistoria on kiinnostava tutkimuskohde, mutta se ei valitettavasti kuulu seksologian alaan. Tämän kysymyksen kanssa voit lähestyä vaikkapa kirjaston työntekijää, joka tiedonhaun ammattilaisena osaa suositella sinulle kirjallisuutta aiheesta.
Neuvonnan tiimi