Lapsettomuus nieluklamydiasta
Hei. Kysyisin että voiko suussa oleva tai suuseksin välityksellä saatu klamydiatartunta aiheuttaa lapsettomuutta, vai aiheuttaako lapsettomuutta vain emätinyhdynnästä saatu klamydia. En löytänyt netistäkään vastausta tällaiseen asiaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että huolehdit seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Nieluklamydia aiheuttaa nielun punoitusta ja imusolmukkeiden turvotusta, mutta muutoin oireet ovat tyypillisesti melko vähäisiä. Sukuelinten alueella oleva klamydia taas voi aiheuttaa kirvelyä virtsatessa, poikkeavaa valkovuotoa tai veristä tiputteluvuotoa sekä joissain tapauksissa hedelmällisyyden alenemista ja lapsettomuutta.
Nieluklamydia voi tarttua genitaalialueelle suojaamattomassa suuseksissä. Genitaalialueelta klamydia voi tarttua eteenpäin suuseksin lisäksi myös emätin– tai anaaliyhdynnässä. Parhaiten klamydiaa ja muita seksitauteja voi torjua käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa. Mikäli epäilisi klamydiatartuntaa, on tärkeää käydä seksitautitesteissä. Lääkäriltä saa apua klamydian hoitamiseksi, joten syytä huoleen tai häpeään ei ole. Lisätietoa klamydiasta, sen oireista ja hoidosta saat enemmän täältä tai juttelemalla terveydenhoitajan kanssa.
Neuvonnan tiimi