Hei :) Läheisyys, kosketus yms. aiheuttaa enemmän kielteisiä tunteita, kuten...
Hei 🙂
Läheisyys, kosketus yms. aiheuttaa enemmän kielteisiä tunteita, kuten ahdistusta, mutta sitä kuitenkin jollain tapaa kaipaisi. Syyt eivät ole yksiselitteisiä, mutta luulen kokemallani seksuaalisella kaltoinkohtelulla olevan jotain tekemistä tilanteen kanssa. Ehkä olen selviytymiskeinona kieltänyt läheisyyden itseltäni? Tai taustalla on jokin muu asia, mitä en itse vielä tiedosta. Kaipaisin tilanteeseen muutosta, mutta olen aika kädetön mitä pitäisi tehdä päästäkseni edes alkuun.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Kiva että löysit meidät.
Seksuaalinen kaltoinkohtelu voi muuttaa suhdetta läheisyyteen ja esimerkiksi kosketukseen. Jos seksiin liittyy kaltoinkohtelua tai sen uhkaa, mieli ja keho voivat oppia yhdistämään seksin ja seksuaalisuuden vaaraan ja turvattomuuteen.
Jos mikä tahansa nykyisyydessä muistuttaa menneisyyden uhkaavasta tai epämukavasta kokemuksesta, reaktio voi olla vahva. Hälytyskellot voivat alkaa soida vanhojen muistojen ja kokemusten pohjalta, vaikka uudessa tilanteessa vaaraa ja uhkaa ei esiintyisi lainkaan. Tämä aiheuttaa usein kärsimystä, vaika kyse onkin siitä, että keho ja mieli yrittäävät parhaansa mukaan vain suojella satuttavilta kokemuksilta. Erilaisia kaltoinkohtelua seuraavia oireita ja toimintatapoja voi ajatella nimenomaan selviytymiskeinoina, kuten itsekin asiaa kuvaat.
Kuulostaa sitä, että olet nyt sellaisessa vaiheessa, jossa jossakin kohtaa tarpeelliset selviytymiskeinot eivät enää palvele sinua. Pystyt pohtimaan asioiden syy-seuraussuhteita ja katsomaan sekä eteenpäin että taaksepäin, mikä jo itsessään osoittaa, että olet ottanut askeleita asian työstämisessä.
Jokaisen ihmisen tapa selvitä hankalista kokemuksista on omanlaisensa. Tärkeää on tutkia ja vahvistaa sitä, mistä itse saa elämässään voimaa ja hyvää oloa. Niissä tilanteissa, joissa ahdistus nousee pintaan on tärkeää olla keinoja, joilla kehon ja mielen voi rauhoittaa. Tällaisia keinoja voi löytyä vaikkapa Toivo-oma-apuohjelmasta, joka on maksuttomasti saatavila.
Mikäli haluat koskettaa tai olla lähellä toista, olisi erityisen tärkeää, että sinulla on tilanteessa turvallinen olo. Jokaisella tulee olla oikeus sanoa ei sellaiselle kosketukselle, joka ei tunnu hyvältä ja kyllä sellaiselle kosketukselle, joka tuntuu hyvältä. Tutkimusmatkalla kosketukseen on hyvä edetä pienin askelin ja olla myötätuntoinen itseään kohtaan.
Millainen vointisi on muilla elämänalueilla? Koetko että tarvitsisit tukea nimenomaan ihmissuhteisiin ja seksuaalisuuteen vai laajemmin? Monelle kuvaamassasi tilanteessa olevalle henkilölle on hyötyä ammattilaisen kanssa keskustelusta ja siksi kannustaisinkin sinua varaamaan meille ajan, jos sinusta vain yhtään tuntuisi siltä. Tapaaminen on luottamuksellinen ja maksuton ja onnistuu myös etäyhteydellä. Tapaamisessa voisimme miettiä juuri sinulle sopivia keinoja, joiden avulla pääsisit asiassa eteenpäin.
Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman