Hei, millä testeillä sukupuolitaudit testataan? Riittääkö virtsa- ja verinäyte ja...
Hei, millä testeillä sukupuolitaudit testataan? Riittääkö virtsa- ja verinäyte ja voiko ne käydä antamassa ihan vaan näytteenottokeskuksessa? Sain pari kuukautta sitten lähetteen sukupuolitautitesteihin, mutta olen menossa vasta nyt. Voiko lähete mennä vanhaksi?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Seksitautitestejä voidaan ottaa kolmella tapaa: verestä (erit. HIV, kuppa), virtsasta (klamydia, tippuri) sekä suoraan niiltä limakalvoilta, jotka ovat olleet suojaamattomassa kontaktissa seksin aikana (erit. klamydia, tippuri). Testejä otettaessa on tärkeää keskustella siitä, minkälaisilla tavoilla suojaamatonta seksiä on harrastanut, jotta tiedetään ottaa tarvittavat näytteet suun, sukuelinten ja peräaukon alueelta. Hyvän tiivistyksen siitä, mitä tautia tutkitaan mistäkin, saat tästä Hivpointin infovideosta.
Hieno juttu, että haluat huolehtia terveydestäsi ja olet hakeutumassa seksitautitesteihin. Lähetteeseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä tahoon, jolta lähete on saatu. Testeihin kannattaa lähtökohtaisesti hakeutua rivakasti (tartunta-ajat huomioiden), jotta säästyy turhalta asian murehtimiselta, saa tarvittavat hoidot aloitettua ja välttyy taudin mahdolliselta siirtämiseltä eteenpäin.
Maria Vihlman