Hei! Minä masturboin jatkuvasti silloin kun olen kotona. Se häiritsee...
Hei! Minä masturboin jatkuvasti silloin kun olen kotona. Se häiritsee minua ja häpeän sitä. Masturboinnin takia kotityöt jäävät tekemättä ja esimerkiksi ulkoilu, jota haluaisin tehdä. Minulla on ahdistuneisuushäiriö ja masennusta sekä epävakaan persoonallisuuden piirteitä. Haen mielihyvää ja helpotusta oloon masturboinnilla. Mutta tämä todella haittaa minua. Lisäki koko ajan voimakkaampia ärsykkeitä, että kiihottuisin, esim. että joku saattaisi ikkunasta nähdä masturbointini, ;(

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Me ihmiset hakeudumme mielihyvää tuottavien kokemusten äärelle. Meillä on lupa suoda itsellemme mielihyvää ja nautintoa. Jos toiminta muuttuu pakonomaiseksi tai tylsäksi suorittamiseksi, siitä usein saattaa hävitä nautinto, tai ainakin rinnalle tulee ahdistus.
Sooloseksi on turvallista ja normaalia, siinä ei ole mitään pahaa. Hienoa, että tunnistat hakevasi masturboimisesta mielihyvää ja helpotusta. Se on inhimillistä ja yleistä. Tiedostaminen on tärkeä askel siihen suuntaan, että asiaa voi lähteä työstämään, jotta mastubointi ei olisi häiritsevää, vaan voisit nauttia siitä sinulle sopivalla tavalla. Sooloseksistä ei tarvitse tuntea häpeää tai syyllisyyttä.
Mistä muista asioista saat mielihyvää? Mainitsemasi ulkoilu on monelle mieluista tekemistä. Rutiinien muuttaminen lähtee pienistä teoista ja askel kerrallaan. Realistinen tavoite jollekin voi olla esimerkiksi, että pyrkii kerran viikossa käymään kävelyllä ulkona.
Kerrot, että sinulla on mm. ahdistuneisuutta. Minkälaisia keinoja sinulla on ahdistuksen ja masennuksen käsittelyyn? Onko sinulla jokin hoitokontakti ahdistuksen/masennuksen hoitoon? Onko sinun mahdollista puhua häiritsevästä masturboimisesta hoitavan tahon kanssa? Jos ei, suosittelemme kääntymään esimerkiksi seksuaalineuvojan puoleen. Koska jokaisen tilanne ja seksuaalisuus on aina kovin yksilöllinen, on näin nettineuvonnan kautta vaikeaa antaa tarkempaa neuvoa juuri sinulle.
Ahdistusta ja siihen liittyvää toimintaa pystyy hoitamaan; hienoa, että olet lähtenyt hakemaan tukea. Voit halutessasi tutustua tähän ahdistuksen omahoito-ohjelmaan.
Neuvonnan tiimi