Hei. Minua on alkanut viimeaikoina vaivaamaan se, että seksuaaliset fantasiani...
Hei. Minua on alkanut viimeaikoina vaivaamaan se, että seksuaaliset fantasiani ovat alkaneet näkymään painajaisissani huonossa valossa. Fantasioissani ei ole mitään moraalisesti väärää, mutta painajaisten jälkeen ne ovat alkaneet ahdistamaan ja olen alkanut miettimään, että olenko täysin normaali vai jotenkin ”sairas” päästäni, jos fantasioin esim. miehen masturboinnista. Miten tästä olisi mahdollista päästä eroon? Koen, että tämä vaikuttaa negatiivisesti kykyyn nauttia seksistä ja sooloseksistä

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla, että olet nähnyt painajaisia seksuaalisista fantasioistasi. Fantasiat ovat ajatuksia ja mielikuvia. Fantasioita ei välttämättä aina edes halua toteuttaa tosielämässä ja ne voivat usein olla luonteeltaan ns. kiellettyjä. Fantasioissa ei ole oikeaa tai väärää, eivätkä mitkään fantasiat tee ihmisestä sairasta.
Ajatukset ja mieltymykset ovat eri asia kuin teko ja toiminta. Ajatuksista tai unista ei tarvitse tuntea esimerkiksi syyllisyyttä. Ajatuksiin ja uniin voi koittaa suhtautua niin, että niissä pyörii monenlaisia juttuja, joihin ei itse aina voi oikein vaikuttaa. Asia, johon sen sijaan pystymme vaikuttamaan on se, kuinka suhtaudumme ajatuksiimme tai uniimme. Omiin ajatuksiin ja uniin on hyvä koittaa suhtautua tietoisen uteliaasti ja mielenkiinnolla, ja jos mahdollista niin lempeydellä ja itsemyötätuntoisesti.
Häiritsevät ajatukset voivat ymmärrettävästi vaikuttaa kykyyn nauttia sooloseksistä tai seksistä kumppanin kanssa. Kun huomaat häiritseviä ajatuksia kesken seksin, voit lempeästi panna ne merkille, antaa niiden mennä menojaan ja viedä huomion kehon tuntemuksiin ja esimerkiksi hengitykseen. Hengitys voi toimia ankkurina, joka palauttaa tähän hetkeen ja kehotuntemuksiin. Halutessasi tutustu hyväksyvän tietoisen läsnäolon menetelmiin.
Neuvonnan tiimi