Hei. Minulla on 7 vuotias lapsi. Lapseni on koulussa oppitunnilla...
Hei. Minulla on 7 vuotias lapsi.
Lapseni on koulussa oppitunnilla ollessaan tyydyttänyt itseään lyijykynällä.
Huomasin myös kun hän kotona katsoi housujaan alapään kohdalta, ja koitti ilmeisesti hangata lyijykynän jälkiä pois housuista.
Hän tyydyttää itseään muutenkin hyvin paljon, ja myös muiden ihmisten läsnäollessa.
Myös sellainen tilanne sattui, että lapsi yritti pakottaa toisen lapsen katsomaan alapäätään, hän sanoi että toisen on tehtävä näin. Olen huolissani, mitä minun pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lasten itsetyydyttäminen on tavallista ja pienten lasten kohdalla siitä puhutaan unnuttamisena. Lue unnuttamisesta ja lapsen itsetyydyttämisestä tarkemmin tästä artikkelistamme.
Lapset ovat usein kiinostuneita ja uteliaita vartaloon liityvistä asioista ja monet huomaavat varhain, miten omasta kehosta saa mielihyvää. Lasta voi ohjeistaa tyydyttämään itseään sellaisessa paikassa, jossa saa olla yksin, kuten vessassa tai omassa huoneessa. Kehosta saa nauttia ja sitä on luvallista tutkia omassa rauhassa. Siitä ei tule häpäistä tai rankaista lasta. Lapselle voi kertoa lempeästi, että omien sukuelinten koskettelu voi tuntua kivalta, ja sitä ei tehdä muiden seurassa. Asiaan voi suhtautua samalla tavalla kuin muiden käytöstapojen opettamiseen, emmehän esimerkiksi kaiva nenää ruokapöydässä.
Lapsi voi käyttää kehonsa tutkimisessa ja tyydyttämisessä erilaisia esineitä, kuten kynää tai leluja. Lasta on hyvä ohjeistaa, ettei sukuelimiin kannata laittaa mitään kovin likaista tai terävää. Joskus kovakourainen itsetyydytys siihen sopimattomalla esineellä voi aiheuttaa tulehduksen, haavoja tai nirhaumia genitaaleissa. Kyseessä on herkkä limakalvoalue, jota on kosketeltava hellävaroen.
Jos leikkiessä lapsi vaatii toista tekemään jotakin mitä toinen ei halua, on lapselle muistutettava, ettei ketään voi pakottaa. Lasten niin sanotut lääkärileikit, jossa tutkitaan omia ja toisten sukuelimiä, ovat hyvin yleisiä ja harmittomia. Lapsen kanssa on hyvä keskustella kehoon ja rajoihin liittyvistä asioista lempeän jämäkästi ja kunniottavaan sävyyn.
Neuvonnan tiimi