Hei! Minulla on nykyään uusien seksikumppanien kanssa jonkinasteisia erektio-ongelmia. Välillä...
Hei! Minulla on nykyään uusien seksikumppanien kanssa jonkinasteisia erektio-ongelmia. Välillä erektio ei tule kunnolla, tai seksiä yrittäessä se ei pysy yllä. Epäilisin, että jännityksestä ja suorituspaineista johtuu. Välillä taas orgasmi tulee liian aikaisin. Yksin ollessa taas kaikki toimii ok.
Olen lukenut, että netistä etälääkärin vastaanotolta saisi helposti sidenafil-reseptin. Kuitenkin en aio tulla riippuvaiseksi lääkeistä, ja mitä kaikkea riskejä tässä on? Kiitos etukäteen vastauksista!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että haluat huolehtia terveydestäsi ja lääkkeiden turvallisesta käytöstä.
Erektiovaikeudet ovat monille tuttuja ja kuten itsekin kerroit, niitä saattaa syntyä esimerkiksi suorituspaineiden takia. Tässä ei ole mitään outoa ja kyseisissä tilanteissa voi pitää hetken tauon ennen uutta mahdollista erektiota ja pyrkiä tuottamaan kumppanilleen jollakin toisella tavalla seksuaalista nautintoa. Myös aikaiseksi koettu laukeaminen on yleistä uuden kumppanin kanssa tai jännittäviksi koetuissa tilanteissa. Tällaisissakin tilanteissa voi pyrkiä pitämään taukoa tai hyväilemään kumppaniaan muilla tavoilla.
Mikäli kokee tarvitsevansa lääkkeitä erektiohäiriön hoitoon, voi kääntyä (etä)lääkärin puoleen. Lääkärille on kuitenkin hyvä kertoa omasta taustastaan ja siitä, että erektio ja laukeaminen onnistuvat toivotunlaisesti yksin ollessa. Näin lääkäri pystyy arvioimaan, millainen hoitomuoto olisi sinulle sopivin. Yleisellä tasolla jännityksen aiheuttama erektiohäiriö voidaan laskea täysin luonnolliseksi ilmiöksi, jota ei tarvitsisi lääkitä. Mikäli lääkäri katsoo lääkkeen tarpeelliseksi tilanteessasi, hän luultavasti määrää mainitsemasi sildenafiilireseptin, jos terveydentilassasi ei ole esteitä käytölle.
Sildenafiilin yleisimpiä haittavaikutuksia ovat päänsärky sekä kasvojen punoitus ja kuumotus. Myös muita oireita saattaa ilmetä, mutta lääke ei yleensä aiheuta fyysistä riippuvuutta. Riippuvuusoireita saattaa kuitenkin syntyä psyykkisellä tasolla. Lääkitsemisestä voi syntyä ongelmallinen kierre tilanteissa, joissa seksi onnistuu lääkkeen avulla, mutta henkilö ei enää uskalla yrittää seksin harrastamista ilman lääkettä. Ilmiö on hyvin tavallinen erektiolääkkeiden käyttäjien keskuudessa ja tilannetta voi hoitaa esimerkiksi keskusteluavulla.
Erektiovaikeudet voivat horjuttaa omaa itsetuntoa ja vaikuttaa negatiivisesti myös omaan seksielämään ja ihmissuhteisiin. Uudelle kumppanille kannattaa kertoa omista tuntemuksistaan. Todennäköisesti tilanne saattaa jännittää häntäkin ja voitte yhdessä miettiä sopivia tapoja toteuttaa seksuaalisuuttanne, jos erektio laskisi kesken seksin. On silti hyvä muistaa, että miehen mitta ei ole erektiokyky tai aktin kesto.
Sinua voisi hyödyttää tilanteessasi keskusteleminen seksuaalineuvojan vastaanotolla. Näin sinun on mahdollista käsitellä tilannettasi luottamuksellisesti ja vielä syvällisemmin. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon ja erektion tai laukeamisen kanssa ei tule hankaluuksia enää myöhemmin. Hyvää jatkoa sinulle.
Neuvonnan tiimi